Bilješke o piscu:
August Šenoa (1838. – 1881. god.) književnik. Po ocu češkog, po majci
slovačkog podrijetla. Pravne studije je započeo u Zagrebu, a dovršio u
Pragu. Gradski senator. U književnosti se javio mladenačkim stihovima
iako nije bio pretežno lirska priroda. Baveći se poezijom, on i u stihovima
pokazuje pravu stranu svog specifičnog talenta. Više narativna i kritička
priroda nego emotivan lirik, Šenoa je s najviše uspjeha obrađivao
povijesne motive, budeći interes širokih čitalačkih krugova za događaje iz
hrvatske prošlosti. Šenoa je bio veoma vješt pisac feljtona, u kojima je
davao žive slike iz suvremenog zagrebačkog života („Zagrebulje“, „Vječni
žid“, itd). Velik dio svoje djelatnosti posvetio je kazalištu.
Njegova komedija „Ljubica“ govori o piščevu daru zapažanja.
Šenoa se istakao i prevodilačkim radom, objavivši mnogo uspjelih
prijevoda (Sheakespeare, Racine, itd).
slovačkog podrijetla. Pravne studije je započeo u Zagrebu, a dovršio u
Pragu. Gradski senator. U književnosti se javio mladenačkim stihovima
iako nije bio pretežno lirska priroda. Baveći se poezijom, on i u stihovima
pokazuje pravu stranu svog specifičnog talenta. Više narativna i kritička
priroda nego emotivan lirik, Šenoa je s najviše uspjeha obrađivao
povijesne motive, budeći interes širokih čitalačkih krugova za događaje iz
hrvatske prošlosti. Šenoa je bio veoma vješt pisac feljtona, u kojima je
davao žive slike iz suvremenog zagrebačkog života („Zagrebulje“, „Vječni
žid“, itd). Velik dio svoje djelatnosti posvetio je kazalištu.
Njegova komedija „Ljubica“ govori o piščevu daru zapažanja.
Šenoa se istakao i prevodilačkim radom, objavivši mnogo uspjelih
prijevoda (Sheakespeare, Racine, itd).
Pravo područje Šenoina djelovanja bila je pripovjedačka proza s motivima
iz suvremenog života i događajima iz hrvatske prošlosti. Volio je
historijske sukobe, tragične događaje i obrate iz hrvatske prošlosti.
iz suvremenog života i događajima iz hrvatske prošlosti. Volio je
historijske sukobe, tragične događaje i obrate iz hrvatske prošlosti.
Šenoa je prije svega pjesnik novog hrvatskog društva koje se rađa,
slikajući one događaje u kojima građanstvo igra odlučnu ulogu („Zlatarevo
zlato“).
slikajući one događaje u kojima građanstvo igra odlučnu ulogu („Zlatarevo
zlato“).
Šenoine pripovijesti („Barun Ivica“, „Ilijina oporuka“, „Vladimir“, „Prosjak
Luka“) daju obilat pregled o razvitku hrvatskih socijalnih relacija u prvoj
polovini prošloga stoljeća.
Luka“) daju obilat pregled o razvitku hrvatskih socijalnih relacija u prvoj
polovini prošloga stoljeća.
„Zlatarevo zlato“, „Seljačka buna“, „Diogenes“, „Kletva“ i „Čuvaj se
senjske ruke“ romani su u kojima je Šenoa dao maha svim svojim glavnim
karakteristikama: fantaziji i živoj narativnosti protkanoj postojanom
vjerom u budućnost svoga naroda.
senjske ruke“ romani su u kojima je Šenoa dao maha svim svojim glavnim
karakteristikama: fantaziji i živoj narativnosti protkanoj postojanom
vjerom u budućnost svoga naroda.
Šenoa je stvorio hrvatsku čitalačku publiku.
Socijalni elementi:
Siromaštvo
Zapuštenost sela
Glad
Nezaposlenost
Neukost običnih seljaka
Privilegirani položaj gradske gospode u odnosu na seljake
Analiza glavnog lika:
Luka
Vanjski izgled:
Ni velik ni malen
Žutih grižljivih obraza
Riđe brade
Čupave kose
Odjeven u stare, prljave krpe
„Luka bijaše suh čovjek, ni velik, ni malen. Obraz mu je zahiren, kukavan,
grižljiv, žut, gospode, kao list na mali Božić, a po njem posijana rijetka,
riđa brada. Gleda ispod oka, kuči svoj vrat među ramena, pokazuje zube,
prođe kadšto preko lijevog uha ili preko čupave kratke kose. Požutjela
bijela čoha sa sto zakrpa počela se raspadati, kožna torbica bijaše masna,
klapasti šešir probušen, a košulja davno nije vidjela sapuna.
grižljiv, žut, gospode, kao list na mali Božić, a po njem posijana rijetka,
riđa brada. Gleda ispod oka, kuči svoj vrat među ramena, pokazuje zube,
prođe kadšto preko lijevog uha ili preko čupave kratke kose. Požutjela
bijela čoha sa sto zakrpa počela se raspadati, kožna torbica bijaše masna,
klapasti šešir probušen, a košulja davno nije vidjela sapuna.
Bogalj, da mu pokloniš krajcer.“
Moralna karakterizacija:
Luku je teško okarakterizirati kao lošeg ili dobrog čovjeka. Da bi preživio u
društvu u kojem je živio morao je biti prevarant, lažljivac i veliki lukavac.
Videći da novac znači puno i da ima glavnu ulogu, mislio je da će novcem
kupiti ljubav, steći dom i obitelj.
društvu u kojem je živio morao je biti prevarant, lažljivac i veliki lukavac.
Videći da novac znači puno i da ima glavnu ulogu, mislio je da će novcem
kupiti ljubav, steći dom i obitelj.
Životni san prosjaka Luke:
Luka je želio postati čovjek kao i svaki drugi. Želio je imati svoj dom,
sjediti kod tople peći, piti vino, jesti bijeli kruh, imati pored sebe ženu i
nositi bijelu košulju kao i drugi ljudi, kao pošteni ljudi kako ih je on sam
nazivao. U sebi je osjećao i nosio potrebu da stvori svoj dom i svoju
obitelj, ali nažalost to nije uspio.
sjediti kod tople peći, piti vino, jesti bijeli kruh, imati pored sebe ženu i
nositi bijelu košulju kao i drugi ljudi, kao pošteni ljudi kako ih je on sam
nazivao. U sebi je osjećao i nosio potrebu da stvori svoj dom i svoju
obitelj, ali nažalost to nije uspio.
Osobno viđenje životnih prilika koje su odredile životni put Luke:
Luka je bio žrtva društva u kojem je živio. Kao siroče, koje je pripalo zloj
babi koja ga je čuvala za novac, tukla i mučila glađu, kao dijete koje je
kasnije završilo u gradskoj kući kao sluga i trčkaralo, a na kojega je
društvo potpuno zaboravilo, Luka nije ni mogao postati drugo do običan
prosjak. Toliko su gradska gospoda bila pokvarena da su svojim
mahinacijama i lažnim svjedočenjima radili sve kako bi upropastili život
neukog i neobaviještenog seljaka. Društvo je u njemu ubilo svaku klicu
ljudskoga.
babi koja ga je čuvala za novac, tukla i mučila glađu, kao dijete koje je
kasnije završilo u gradskoj kući kao sluga i trčkaralo, a na kojega je
društvo potpuno zaboravilo, Luka nije ni mogao postati drugo do običan
prosjak. Toliko su gradska gospoda bila pokvarena da su svojim
mahinacijama i lažnim svjedočenjima radili sve kako bi upropastili život
neukog i neobaviještenog seljaka. Društvo je u njemu ubilo svaku klicu
ljudskoga.
Doživljaj djela:
Dijelo mi se svidjelo.
Tema djela:
Život prosjaka Luke i njegova upornost da postane običan seljački covijek.
Ideja djela:
Ideja ovog djela je da nije vazan novac vec covijekov karakter, volja za životom.
Kratak sadržaj:
Uz obalu Save nalazilo se malo, prljavo selo Jelenje.
Stanovnici su bili lijeni, nepošteni, voljeli se ići u krčmu, osim
rijetkih ljudi koji su pošteno radili. Kroz to selo često je prolazio
Luka. On je bio prosjak, a da bi stekao novac varao je i bavio se nutnim
poslovima. Luka se zaljubio u bogatu i poštenu Maru. Poželo je biti
pošten. Mara je voljela drugoga, svog susjeda Andru, ali su njihovi
očevi bili u svađi. Luka je obećao pisaru Mikici 100 forinti ako Mara
bude njegova. Stoga je Mikica nagovarao Andrinog oca da ne dozvoli da se
Andro oženi Marom. Te je godine Marinog oca zadesila nesreća. Netko mu
je ubio krave i spalio spremište za sijeno. Postali su veoma siromašni.
Vidjevši njihovu nevolju Andrin otac je shvatio kako je bio nepošten
prema Martinu, Marinom ocu, i prvom susjedu. Oni su se pomirili te su se
Mara i Andro zaručili. Luka je skupio mnogo novca i želio je dati
Martinu u zamijenu za Maru. Želio je živjeti kao običan čovjek. Saznavši
da je Mara zaručena veoma se razočarao. Znao je da bi ga jedino ona
vratila na pravi put, da bi jedino ona od njega učinila čovjeka.
Kad su se Mara i Andro vjenčali i dobili dijete, Luka
je bio zavidan. Htio se osvetiti, ali ga je pekla savijest. Kod njega
je prevladao razum i otišao se ispovijedati. U krčmi je sreo Mikicu. On
mu je nudio prijateljstvo, ali ga je Luka odbio. Znao je da je Mikica
varalica i da želi samo novac, jer je takav i on bio.
Luka je shvatio da je važnije biti siromašan i sretan
čovjek, nego nečovječna varalica. Luka je otišao do rijeke Save i
skočio u vodu gdje je umro. Oni koji se ga poznavali brzo su ga
zaboravili. Nakon godinu dana Mara i njen otac morali su na sud. Luka im
je ostavio 800 forinti i svečeniku je ostavio poruku za njih. Želio je
da prime novac i da se svake godine pomole za njega.
Mjesto radnje:
Jelenje
Vrijeme radnje:
XIX. stoljeće
Glavni likovi:
Luka
Analiza:
Vanjski izgled:
suh, košturav, čovjek
ni velik ni malen
šutih grišljivih obraza
riđe brade
čupave kose
odjeven u stare, prljave krpe
«Luka bijaše suh, košturav čovjek, ni velik, ni
malen. Obraz mu je zahiren, kukavan, grišljiv, šut, gospode, kao list na
mali Bošiš, a po njem posijana rijetka, riđa brada kao pošeta strn.
Gleda ispod oka, kuči svoj vrat među ramena, pokazuje zube, prođe kadšto
preko lijevog uha ili preko čupave kratke kose. Pošutjela bijela čoha
sa sto zakrpa počela raspadati se, košna torbica bijaše masna, klapasti
šešir probušen, a košulja davno nije vidjela sapuna. Bogalj, da mu
pokloniš krajcer. »
Moralno:
Luka je bio siromah, nemože ga se okarakterizirati
kao dobru ili lošu osobu jer u društvu u kojem je živio morao se boriti
za prezivljavanje na bilo koji nacin.
Analiza stila:
PJESNIČKE SLIKE:
a) VIZUALNE:
bijeli se vrbinje
nisko čupavo grmlje borovice
siva drnjevara pod čađavim, slamnim klobukom
jato divljih golubova
bosonogi pastiri pod mokrim grmljem
b) AKUSTIČNE:
tiho teče Sava
voda bije o niske bregove
lišce dršce
zalaje koji pas
vrabac cvrkuce po smetištu
EPITETI:
bijela magla
klapaste uši
nabuhlo, papreno lice
bosonogi pastiri
nisko čupavo grmlje borovice
bijela platnena košuljka
crne sjajne kite
malen, odrpan čovjek
jajasta, srebrna dugmad
modre, zakrpane hlače
ONOMATOPEJA:
zagrmi
zabubnja
zveketa
praskalo se
zatutnji
lišce dršce
METAFORA:
-dijete ( jezgra ljubavi koja je svu kušu vezala u jedan vijenac, koji je disao mirisom ljubavi )
-osmjeh ( zvijezda koja je zatreptjela na nebu )
PERSONIFIKACIJA:
mraz ga protrese
mraz se zabadao u njegove prste poput iglica
krv mu se ušge
Sava šapše pjesmicu
vrbinje se miješa kao klupko
voda se zajeda u zemlju
viri drvenjara
rasijano selo
USPOREDBA :
selo rasijano ka jato divljih golubova
vrti se vrze, kao da ga tko bode
čovjeka uraziti kao šilom
lahak sam kao perce
riđa brada kao pošeta strn
obraz grišljiv, šut kao list na mali Bošiš
gledahu novce kao pseto
nebo se razvedrilo kao staklo
oči crne kao kupinice
No comments:
Post a Comment