Aplikacija

Reklame

Miroslav Krleža: Gospoda Glembajevi


Gospoda Glembajevi su psihološka drama objedinjena u tri čina koju je napisao Miroslav Krleža, hrvatski pisac, književnik i enciklopedist, rođen u Zagrebu 1893. godine. Smatra se jednim od najvećih hrvatskih književnika 20. stoljeća. Gospoda Glembajevi, je njegova najpoznatija drama, podjeljena u tri čina, koja zajedno sa dramama U agoniji i Leda objedinjuju ciklus pod nazivom Glembajevski ciklus. Radnja drame zbiva se u Zagrebu, u kratkom vremenskom intervalu od svega par sati, tijekom ljeta 1914. godine. Tema drame je propast jedne ugledne visokostojeće obitelji po imenu Glembaj. Radnja započinje povratkom sina bogatog aristokrata u rodnu kuću. Nesloga i nemir vladaju između ukućana uslijed niza tragedja koje su zadesile tu obitelj. Kroz čitavu dramu indirektno se opisuje unutarnji nemir svakog lika, putem njihove međusobne interakcije, jasno se pokazuju ljudske mane i oportunizam, te interes, podvale i ljubavne igre koje su nerijetko tema mnogih književnih djela vezanih uz aristokraciju. Ova najpoznatija drama, smatra se danas klasičnim djelom hrvatske književnosti, sa nizom opisa hrvatskog kolektivnog mentalnog sklopa toga doba, opisuje dekadentnost tog starog aristokratskog kova, ali uvodi i niz realističkih psiholoških elemenata. 
Kratak opis kuće poslužio je kao uvod u dramu. Kući se nakon niza godina vraća sin bankara Glembaja, uglednog aristokrata u gradu Zagrebu, koji mu je sin iz prvog braka, sada već preminule prve supruge. U isto vrijeme dolazi i Beatrix, te se njih dvojica druže i razgovaraju u iznimno prisnom i prijateljskom raspoloženju. Ubrzo se saznaje da je Glembajeva sadašnja supruga, barunica Castelli nehotice pregazila kočijom siromašnu staru ženu. U kući ta vijest izaziva veliko neraspoloženje i uvodi nemir. Saznaje se da se siromašna snaha te starice, zajedno s djetetom baca sa njihove kuće, jer joj je barunica Castelli odbila pomoći kako bi mlada žena kupila Singer šivaću mašinu i svojim znanjem švelje započela posao kojim bi osigurala opstanak sebi i svom djetetu. U kući se razvija rasprava i svađa oko toga tko je kriv za niz navedenih tragedija, a kulminira izjavom Leona da je Silberbrandt, ispovjednik barunice Castelli, zapravo njen ljubavnik, a da stvar bude gora, to je izjavio pred vlastitim ocem. Silberbrandt koji je kipio od bijesa, moli Leona da povuče te optužbe, no Leon to hladno odbija, nakon čega još vidnije razočaran Silberbrandt izlazi, a Ignjat ulazi u sinovu sobu. Leon otvoreno govori ocu da ga nikada nije cijenio niti volio već da je to mjesto u njemu bilo rezervirano prema Ivanu, te se rasprava sve više rasplamsava uvođenjem motiva tragičnih smrti Leonove sestre i majke. Glembaj moli Leona da mu potvrdi da li su izjave o baruničinoj nevjeri istinite, na što tijekom duljeg razgovora Leon odgovara da ne samo da je istina, već da ga je kao mladića baruinca samog zavela u vili. Glembay to ne može podnijeti te se potuče sa sinom, no pozli mu i pada uslijed infarkta. Glembaja polažu u sobu i on umire. Oko čitavog obiteljskog posla brine se Puba koji uskoro dolazi do zaključka da je Glembaj bankrotirao, što barunica Castelli ne može prihvatiti, te počinje pričati zle stvari o pokojnom Glembaju, no tim rječnikom ubrzo krene i na Leona i Angeliku. Leon, isprovociran i na rubu živaca prijeteći krene na barunicu, na što se ona uplaši, krene bježati, no Leon je sustiže i ubije.
 Književni rod i vrsta djela - drama u tri čina (psihološko-socijalna)
Mjesto radnje - Zagreb
Tema - Propast bogate i ugledne aristokratske obitelji Glembaj
Vrijeme radnje - jedna kasnoljetna noć, godinu dana prije rata 1914. - 1918. od jedan do pet u noći (1. čin: između jedan i pola tri; 2. čin: između pola tri i pola četiri; 3. čin: oko pet)

O djelu - Radnja se u drami odvija u 3 čina
1. čin: prikazuje sukob Leona s glembajevskom sredinom
2. čin: sukob Leona i oca; Glembajeva smrt
3. čin: Leone – barunica Castelli – Beatrice; baruničina smrt

Likovi
- Ignjat Glembay, bankar, direktor poduzeća Glembay Ltd. (69 godina)
- Barunica Castelli-Glembay, njegova druga žena (45 godina)
- Dr. Leone Glembay, sin Ignjata i prve supruge rođ. Basilides-Danielli (38 godina)
- Angelika Glembay, udovica starijeg Glembayevog sina Ivana (29 godina)
- Fabriczy, bankar Glembaya, veliki župan (69 godina)
- Dr. Puba Fabriczy, advokat, pravni savjetnik poduzeća Glembay Ltd. (28 godina)
- Dr. med. Altman, liječnik (51 godina)
- Dr. theol. et phil. Silberbrandt, baruničin ispovjednik (39 godina)
- Oliver Glembay, sin barunice Castelli i Ignjata Glembaya (17 godina)
- Sobarice, gosti

Leone i Ignjat Glembaj - Leone i otac su različiti: Ignjat je poslovan i racionalan bankar, predstavnik građanstva koji uživa u gomilanju i udobnosti, čovjek kojem je novac pretpostavka svih vrijednosti, preduvjet čovjekove sreće. On je nezainteresiran za Leonovo slikarstvo, smatra ga bezvrijednim kao i Leonov poziv, a Leoneu je kao umjetniku stran njegov materijalizam, a mržnja se pojavljuje i zbog Ignjatova odnosa prema njegovoj majci. Svoju viziju oca Leone prikazuje crtajući očevu posmrtnu masku koju, na žalost svih nazočnih, uništava jer nije prikazao kako treba donju čeljust koja je za njega materijalno obilježje glembajevštine, toliko bitne u viziji očeva lika.
Leone je srušio očevu viziju sretnoga braka (koja se temeljila na vjerovanju da ga Charlotte voli) razotkrivajući njezin preljub sa Silberbrandtom, što je početak Glembajeva kraja.

Krleža nam likove i njihove sukobe otkriva kroz dijaloge i didaskalije. Dijalozi su nositelji dramskoga jer kroz njih izbijaju osjećaji i unutrašnji sukobi i odnosi. U početku su ti dijalozi kratki. Ton je prividno smiren, česte su stanke, naglašavanje pojedinih riječi, ali kako se događaji odvijaju i temperatura raste, ton se povisuje pa se Krleža služi gradacijom u razvijanju dijaloga.

Čin prvi - Crveni salon. Na zidovima se nalaze petnaestak portreta obitelji Glembay. Sve je puno gostiju. Na sceni stoji Sestra Dominikanka Angelika, udovica Ivana Glembaya, (najstarijeg sina Ignjata Glembaya) i promatra portrete.Vitka je i otmjena, ruke skriva u naborima rukava. Uz nju stoji Leone Glembay. Ima prosjedu kosu, rijetku bradu, bez brkova. U ustima ima lulu. Leone počinje razgovarati o Kantu i Euleru te o logici i matematici.  Prvi put izlazi na vidjelo da je Leone zaljubljen u Angeliku kada joj govori da je ona jedino u što vjeruje u glembayevskoj kući. Govori joj da ju je gledao cijelu večer. Angeliki postaje neugodno. Dolaze do portreta Angelike i počinju razgovarati o njemu. Dolaze Fabriczy i Silberbrandt. Svi razgovaraju o portretu. Dok ga Fabriczy i Silberbrandt hvale Leon u njemu stalno nalazi pogreške. Angeliki postaje neugodno pa odlazi do drugih portreta. Svi dolaze za njom. Ona počinje ispitivati Fabriczya o ljudima na portretu. Dok Fabriczy govori o njihovim dobročinstvima Leone priča da je točno da su svi Glembayevi varalice i ubojice kako je rekla stara Barboczyjeva. Fabriczy je bio začuđen tim njegovim stavom. Dolazi Puba tražeći barunicu. Sav je razdražljiv jer se nitko osim njega ne brine za nedavni događaj. Govori o napisima u tisku koji nepovoljno govore o obitelji Glembay i posebno barunici.

Smatra da to treba demantirati u novinama. Uto dolazi Glembay i govori da to nije potrebno. Svi prisutni očituju se što treba napraviti. Poslije svirke na klaviru u prostoriju dolazi barunica. Govori da su je oslobodili i da o tome više ne govore jer je uzrujavaju. Puba pita Glembaya što da radi. Ovaj odgovara da se tome protivi, a barunica govori da je boli glava. Puba počinje čitati članak u kojem se sve objašnjava: Sinoć se oko devet sati s trećeg kata bankarove kuće bacila krojačka radnica Fanika Canjeg zajedno s sedmomjesečnim djetetom nakon što je bila izbačena iz Glembayeve kuće. Prije toga njenu je svekrvu pregazila barunica sa svojom kočijom, ali bila je oslobođena optužbe. Članak optužuje barunicu za ubojstvo svekrve i krojačice. Glembay više ne može slušati i traži Pubu da prekine čitati. Puba počinje govoriti kako bi trebali napraviti demante na takve članke u tisku. Glembay opet ustaje protiv toga. Leone cijelo vrijeme pozorno slušajući govori im da nikakvim riječima ne mogu oživjeti mrtvu ženu. Barunica se buni ne misli li on da je ona za to kriva. On pređe preko tog pitanja. Počne govoriti da je razgovarao s tom ženom i da je ona tražila samo jednu Singericu. On joj je rekao neka se ne ponižava i neka ode. Kada je otišla, otišao je i kupio Singericu te poslao na njenu adresu. Puba u tome vidi priliku da se demantiraju novine, a Leone tom ne može vjerovati. Barunici je svega dosta, zove psa i s pratnjom izlazi iz sobe na terasu, a zatim i u vrt. U daljini se čuje grmljavina. Dolazi do svađe Leonea i Silberbrandta.  Silberbrandt govori da je čuo razgovor između Leonea i krojačice i da je čuo da je Leone rekao da bi najbolje bilo da se baci kroz prozor. Leone na to odgovara optužujući barunicu i njenom lažnom dobročinstvu. Silberbrandt je počinje braniti, a Leone ga optužuje da je baruničin ljubavnik. To sve sluša Glembay na terasi. Gosti odlaze. Neki od njih pričaju o vezi Leonea i Angelike.

Čin drugi - Zbiva se trideset minuta poslije. Sve se zbiva u sobi Leonea Glembaya. On pakira kovčege. Tu se nalazi i Silberbrandt. Optužuje Leonea da ga nije trebao optužiti pred svima. Da mu je to rekao u četiri oka još bi mu i mogao oprostiti, ali ovako ne zna. Leone se gotovo i ne obazire na Silberbrandta. Netko pokuca. Ulazi Glembay. Leone mu govori da sjedne.  Glembay ostane stajati. Silberbandt se ispriča i povuče iz sobe. Nastavlja se dijalog između oca i sina. Počinju govoriti o Leonovu slikanju, grmljavini, nekom nécessaireu stalno izbjegavajući temu. Konačno Leone upita zašto je došao. Glembay mu govori da je čuo svaku njegovu riječ i da li je to istina. Leone govori da je suvišno da razgovaraju. Glembay želi da prijateljski razgovaraju, ali Leon to odbija. Glembay traži dokaze, a Leon kaže da ih nema. Leon počinje razgovarati o obitelji. Govori da je barunica za sve kriva. Njegova se sestra Alis se utopila jer je saznala da je mladić u kojeg se zaljubila ljubavnik barunice. Također optužuje barunicu za smrt majke koja se otrovala. Govori kako se sjeća da je odmah sljedećeg dana barunica došla k njima s kitom ljubičica i psom i da nije ni izmolila Oče naš, a već se prekrižila i otišla u salon.

Glembay mu govori da mu je mjesto u ludnici i da je to Daniellijeva krv, a ne Glembayeva. Leone optužuje oca da je barunici kupovao darove i vile dok je još majka bila živa i da još uvijek od njega uzima novac kojim bi se mogla nahraniti cijela zemlja. Glembay odgovara da ga je barunica naučila živjeti i da nema nikakvo prava da je optužuje. Tada se počinju svađati o novcu i imovini koju je u obitelj donijela Leoneova majka. Ponovo se vraćaju na to kako je Leone optužio barunicu da ima ljubavnika. Leone Glembayu daje pisma, nađena kod nekog Skomraka koji se ubio zbog barunice, pisana baruničinim rukopisom i potpisom Mignon. Glembay pisma ne priznaje. Tada Leone počinje vrijeđati barunicu što rezultira provalom bijesa kod Glembaya koji konačno dva puta udari Leonea raskrvavivši mu lice. Leone napokon priznaje da je barunica i njega zavela i da zbog toga jedanaest godina nije dolazio. Glembaya počinje probadati srce. Zove slugu da ode po barunicu. Ne mogu je naći u sobi. Glembay postaje sumnjičav. Barunica dolazi, a Glembay je pita gdje je bila. Ona slaže da je bila u vrtu jer ima migrenu. Glembay ponavlja: - M-m-m-i-gre-na? U tom mumljanju padne. Barunica izvan sebe traži da netko donese leda.

Čin treći - Glembayeva spavaća soba. Na postelji leži Glembay. Do njegovih nogu, na klecalu, kleči sestra Angelika. Leone slika oca. U naslonjaču sjede Fabriczy, Silberbrandt i doktor Altmann. Svitanje. Na telefonu razgovara Puba Fabriczy dogovarajući sastanke odbora. Fabriczy, Altmann i Silberbrandt razgovaraju o smrti. Dr. Altmann o smrti razgovara s medicinskog, a Silberbrandt s vjerskog stajališta. Leone nije zadovoljan skicom i potrga je, a Puba uzima komadiće i na stolu ih slaže u cjelinu. Leone govori o svom snu o mrtvim ribama govoreći da to nije dobro. Puba govori preko telefona i saznaje da je u banci pasiva više od pet milijuna.  Dolazi barunica i moli Angeliku da ode po kravatu za Glembaya. Ostaje sama s Leoneom. Pita ga zašto je mrzi, što mu je skrivila. On šuti. Govori Leoneu da je on bio jedina traka svjetlosti u glembayevskoj kući. Govori kako je njen sin već poprimio glembayevska obilježja, kako se u njemu već razvija zločin. Vraća se Angelika. Donosi kravatu. Leone odlazi na telefon. Vraća se i govori barunici da je treba direktor Trgovačke banke. Angelika i Leone ostaju sami.

Leoneu postaje slabo. Angela ga dovodi do divana. On legne. Leone joj govori kako je dotukao Glembaya. Govori da postoji samo jedno rješenje, a to je ubiti se. Dolazi barunica poput luđakinje. Govori da je Glembay nitkov, hulja, da ju je pokrao. Angeliki govori da glumi, da je drolja, da je ljubavnica kardinala. Leone joj govori: - Marš napolje. Ona mu govori da je ta kuća njeno vlasništvo, da je nitko ne može otjerati. Opet optužuje Glembaya. Leone joj govori da je uzeo samo ono što je ona od njega krala sve te godine. Govori joj da šuti. Barunica optužuje da su svi Glembayevi ubojice i varalice. Leone uzima škare s govori: - Ni riječi više! Barunica počne vikati što hoće od nje. Leone je želi pograbiti, ali ona pobjegne. On potrči za njom. Čuje se lupanje vratima, razbijanje stakla. Barunica viče: - Pomoć! Ulazi sluga i uzima instrumente dr. Altmanna. Govori da je barunica zaklana. Angelika stoji poput kipa. Cvrkut ptica u vrtu.

No comments:

Post a Comment