Filip
se nakon dvadeset i tri godine vraća u rodni kraj. Metaforika povratka
upotpunjena je vremenskom odrednicom: svitalo je. Time je označen
početak nečega, otvaranje spoznaje. Roman će završiti noću i time će
vremensko određenje biti zaokruženo. Idući prema rodnoj kući naviru mu
uspomene, saznajemo motiv njegova odlaska. Proveo je tri noći s
prostitutkama od ukradene mamine stotinjarke. Sjeća se i razloga svog
izleta u blud - požuda za debelom Karolinom, koja mu je jednom slučajno u
kuhinji sjela u krilo. Nakon njezine udaje doživio je prvo veliko
razočaranje. Patio je zbog nje pune tri godine.
Reminiscencija
se dolaskom u grad otvara u koncentričnim krugovima (po tome je nalik
Proustu): priroda, Kaptol, trafika mame Regine, djetinjstvo uz tu
trafiku i majka. Stvarnost oko njega ispunjena je slikom ženskog akta,
telećom nogom koja se mrtvo vuče, poskakivanje mesarevih kola - ovim
opisima iskazuje Krleža snažan naturalizam koji je svojstven njegovim
djelima, posebice u ratnim novelama.
FILIPOVA MAJKA,
pravim imenom Kazimera, Poljakinja,"najtajnovitija pojava njegova
djetinjstva", potpuno je hladna spram Filipa. Govorilo se da mu je otac
biskup i to mu je determiniralo djetinjstvo. Zbog te "istine" majka ga
je željela istaknuti odjećom i izdvojiti time od ostale djece.
"Oči
su joj bile mutne, umorne natečene od suza, krvave. Obrve izlizane,
lice upalo. Tu je Filip prvi puta ustanovio da mu je mati naprahana
brašnom kao klaun, a pod tom bijelom, brašnjavom obrazinom da ima drugo
žalosno, sivo, izmučeno lice."
FILIPOV OTAC -
predpostavlja se da mu je otac pokojni sobar i osobni kamerdiner
Sigismund, prekršten u Filipa. Umro je kad su Filipu bile dvije godine.
"... jedna savršeno bezlična pojava s hladnokrvnim pasivnim pogledom
rođenog sluge, stajao je kao sjena, pred kojom je Filip godinama
strepio." Po službenim dokumentima oni su bili vjenčani i u desetom
mjesecu zakonita braka rodilo im se dijete. Filip se oca sjeća sa slike
iz maminog albuma, bilo je mnoštvo slika, no on nije znao tko je na
njima.
Kroz reminiscenciju otkriva nam da je slikar i kritičar.
Izražena
je simbolika razočaranja raspadanjem Filipove stvarnosti na detalje i
boje počinju sivjeti, postajati bezlične. "Dok su mu se prije boje
javljale kao simboli stanja i rasvjeta, sada se sve to obojano
doživljavanje pretvaralo u nemirno i neshvatljivo kretanje obojenih
ploha po ulicama..." Elementi Filipova psihičkog stanja po mnogo čemu
upućuju na egzistencijalizam Jean Paul Sartrea. Filip se također nalazi u
stadiju mučnine, samo to naziva nervnom napetošću i nemogučnošću
slikanja. Isključuje boje od zvukova, promatra tako oko sebe raspadnute
slike, osjeća besmisao, time ukazuje na raspadanje vlastita života.
Život mu postaje fantom, koji nema razloga za postojanje. " Sjedi takav
jedan neodređeni - netko - u jednom ogledalu, naziva samog sebe -sobom-,
nosi to svoje sasvim mutno i nejasno ja u sebi godinama, puši, a gadi
mu se pušenje, osjeća kako mu je mučno, kako ga steže srce, boli glava,
kolutaju mu oko pogleda čudni zelenkasti krugovi i sve to tako nejasno i
mutno kruži, i sve je to tako pogodbeno, tako neodređeno, tako čudno
trepetljivo: biti subjekt i osjećati identitet svog subjekta!"
Filip
se sjećanjem vraća u Europu, razmišlja o stanovima, Europi, Panoniji
koja je jednom bila središte velike civilizacije, a sada je prljavo
ništa. Razmišlja o potrebi za povratkom, smislu postojanja: identitet
čovjeka ipak postoji, a određen je iskustvom, sjećanjem, uspomenama.
Između siromašnog mladića koji je naprasno otišao i otmjenog gospodina
koji se sada vratio (onda je bio Sigismund, a sada je Fillipe) postoji
veza, neraskidiva imenom, a to su sijećanja, uspomene. Saznajemo da je
krenuo u Kostanjevac gdje majka ima kuću i vinograd i već jedanaest
godina ga zove svojim monotonim pismima. Putem promatra kip mramorne
žene i to izaziva novi krug razmišljanja. "Suvišnost svake
prigodničarske umjetnosti, a naročito kiparstva, vidi se osobito dobro
po provincijskim šetalištima gdje stoje postolja raznih oborenih
spomenika, podignutih u čast tome tako glasnom vremenu, a danas je
skinuto s njih sve što je bilo oko njih prividno veliko, i tako su
ostali samo mali i slabi kipovi, zapravo obična cehovska prevara i loša
roba." I tko se još sjeća čemu služe kipovi? Nitko se više ne sjeća, sve
je pojela "teška, gusta, siva, slavonska magla."
Filip
putuje s Jožom Podravcem u Kostanjevac, na njegovim zaprežnim kolima.
Kad Podravec, pogledavši na kuću uz cestu, kaže:"frajle", Filip otvara
novi krug sjećanja. Općenito će se roman vrtjeti oko krugova njegove
reminiscencije, koji će se uvijek otvarati nekom bezazlenom riječi i
širiti tvoreći dublji smisao, tražeći razloge postojanja. Frajle - su
termin njegova djetinjstva, prvi odlazak frajlama vezan je za
naturalističku sliku žene koja leži na krevetu otkrivenog trbuha,
velikog i bijelog "kao uzašli kvasac". Spoznao je tada da mu je majka
slična njima, preskupa u odnosu na njih. Izjurio je tada iz sobe, "tog
je popodneva plakao kao da mu je netko umro".
Promatrajući
okolinu razmišlja o slikarstvu: čovjek vidi samo onda kada je nešto
ugledao, slikarstvo je prema tome otvaranje prostora pred nama,
"ljepljenje i priljepljivanje već naslikanih slika, kvantitativno
umnožavanje već viđenog." Filipa čitavo vrijeme muči pitanje kako
naslikati mirise i zvukove, kako sva osjetila prenijeti na platno - kako
u slikarstvu ostvariti sinesteziju različitih osjeta? Suprotstavlja
sebe Joži Podravcu, kao dva posve oprečna čovjeka: razlika između njega
koji je u sedamnaestoj godini počeo gledati žene na Tolouse-Lotracov
način (iako ništa nije znao o njemu) i ove nepokvarene prirodnosti ovog
kočijaša. To kontrastiranje za Filipa je ideja nelogičnog i nerazumnog
svijeta.
Prolaze
kroz Kravoder. "Sve je zapravo besmisleni kaos!" - ideja je koja pri
tom opsjeda Filipa. Promatra ljude na selu, oko kuća, u svojim vrtovima
zauzeti svojim malim svakodnevnim poslovima. "Panonsko blato i
civilizacija koja dolazi!"
Dva su mjeseca prošla od Filipovog dolaska u Kostanjevac. Glasine o
njegovu dolasku i njegovoj pojavi kolaju selom, što je prikaz neukog i
priprostog naroda, ali umirujuća činjenica za Filipa. Njegova se
neurastenija smiruje. Drži bespredmetnim slikati tu u Kostanjevcu među
seljacima i njihovim malim problemima, no on se osjeća bolje. Živi u
kući s vinogradom. "Uredili su za Filipa dvije sobe pod krovom ili po
frazi njegove majke, na prvom katu." Tu se Filip dobro i mirno osjećao.
Jedne noći ga je probudio krik:"Ogenj!" i on se bez razmišljanja obukao i
pošao gasiti vatru k susjedu Hitrecu. Uletio je u goruću staju i spasio
Hitrećeva bika. Slava mu je pukla preko noći. U trenutku čina
razmišljao je što će biti, ako ga bik u panici razdere, s njegova dva
Modiglianieva platna. U selu više nije bio samo "gospodin", već "onaj
što je spasio Hitrečeva bika".
Prikaz majke novi je izvor nemira u Filipu. Bila je u svemu
pretenciozna, žalila se na reumu, zamatala noću u flanel, a po danu
hodala u laganim kostimima. Imala je sve karakteristike kvazi bogate i
kvazi fine gospođe koja je silno željela održavati neki nivo u životu, a
činila je to sirovo i prilično nespretno. Započeo je na njezin zahtjev
slikati njezin portret i tu za njega počinje mučenje. Ne mogavši kistom
izraziti ništa lijepo ili bar uljepšano, prikazao ju je onako kako je
izgledala. Majka se uvrijedila. Ljubav koju mu nije davala ostavila je
traga na Filipu, on je slika onako kako ju doživljava, a ona se u
portretu prepoznala.
Filip opisuje ljude koji zalaze u njihov dom i žao mu je da se "baš taj
truli krov mora zvati roditeljskim domom". Jedna od maminih gošća je
Eleonora Rekettye, banska savjetnica, udovica, bila je staromodna,
konzervativna žena, opsjednuta mišlju da ima rak. Nosila je periku, a
vrat podvezivala crnom, baršunastom trakom (bila je ćelava). Izgledala
je kao "strašilo za ptice".
Župan Liepach Kostanjevački sanjari nad nezaboravnim danima bečkog
dvora, čuvajući pozivnicu za dvorski objed iz 1895. godine i sliku iz
novina gdje je i on na tom ručku. Opisuje čitav događaj oko tog ručka,
kad je stajao u redu i čekao na pozdrav grofa Hedervarya, kad se njegova
supruga uzbunila jer je u protokolu za pozdrav Khuenove žene, grofice
Margarete, bila dvadeset i četvrta, a ne sedamnaesta i nije željela, u
znak protesta, pružiti grofici ruku. Nakon toga je Khuen vrlo brzo
završio karijeru svog odabranog podanika. Za Božić se Leipach vratio u
Kostanjevac i odatle se više nije micao. Nije se više snalazio među
događajima. Nakon objavljivanja članka u Narodnim novinama da su
Slavonija i Hrvatska ništa drugo do Ugarske zemlje, bio je promaknut u
župana. No, nakon Eleonorinog skandala sve se srušilo, skandal je bio
veći od spaljivanja mađarske zastave i time je završila karijera župana.
Ubrzo umire Eleonora, a potom i njihov sin, demokrati na vlasti mu
oduzimaju zemlju i on živi u dugovima. Filipu je nalik na "sivu lutku iz
starinskog albuma". Jednom je Filip vračajući se ranije kući ugledao
majku kako sjedi u krilu tom starcu. Pozlilo mu je od toga i htio je
iste večeri otići iz Kostanjevca, no i stari ljudi imaju svoje potrebe i
on im to ne može osporiti, znao je to. Filip je bio pozvan u
Kostanjevački dvor, Leipach ga je neprekidno pozivao, no čitav posjet
biva za Filipa glup i besmislen. Povrh toga Leipach ga je doživljavao
kao protivnika.
Filip sjedi u kavani "Kod krune", noć je i ima potrebu za šetnjom.
Razmišlja o jednoj takvoj noći kad je prolupao maminu stotinjarku. "Kako
je čudno to slijepo kretanje u nama, kako su ljudska tijela tajanstveni
galvanski sklopovi i kako se svi mičemo po nekim mračnim i
neshvatljivim zakonima u svom mesu! Krene se tako nešto u onakvom
sedamnaestogodišnjem balavcu, otkine se kao sudbina i jedna onakva mala
mačka, posuta pjegama, onakva plitka, ograničena djevojčica postaje
sudbinom, koju čovjek vuče za sobom čitav život kao mlinski kamen."
Filip ovdje otvara problem determiniranosti sudbine, predodređenosti
života jednom jedinom situacijom koja može iz korijena sve promijeniti.
Filip šeta kroz noć, tog je dana slikao doživljaj gluhonijemog djeteta i
osjeća se zbog toga živim i zadovoljnim. Njegovo postojanje može
opravdati samo umjetničko djelo - i život Rocqantena u Mučnini opravdan
je jedino umjetnošću: to je egzistencijalistička filozofija.
Po naravi sklon tjelesnim nastranostima Filip razmišlja o ženama. One ga
dovode do očaja ili ekstaze. U danima biskupske gimnazije "jedina
svjetla pojava u čitavoj toj smrdljivoj kući bila je Rezika" = "jedina
svjetla pojava u čitavoj glembajevskoj kući bila je Beatriče". Krleža
rabi identičan izbor leksema za opis ovih žena. No svi njegovi tjelesni
zanosi Rezikom ostali su neostvareni. Rezika je bila kuharica u
biskupiji, debela i neugledna.
Filip i majka pozvani su Leipachu na "južinu" u čast grofice Orcyval,
stare dame rođene de la Fontaine et Doga Resa, koja je posve siromašna.
Filip je došao upravo kad su ismijavali djevojku Jagu koja je vidjela
starog grofa, grofičinog ujaka kako leti blizu šume u crvenom ogrtaču.
Filip je prekinuo tu nemilu situaciju gospodskog prepucavanja s neukom
djevojkom jer mu je bilo žao Jage, a u čitav taj cirkus je uletio zbog
Ksenije (Bobočka Radajeva) kasirice kavane "Kod krune". Ta je žena po
priči bila oličenje skandala, upropastila je nekoliko banaka, uništila
supruga ministra i svog posljednjeg ljubavnika advokata Baločanskog
odvela u zatvor. Žena Baločanskog se potom bacila s drugog kata.
(Samoubojstvo iz očaja koje Krleža ovdje koristi istovjetno je
samoubojstvu Canjekove s glembajevske kuće, također sporednog lika.
Zanimljivo je da za takvo samoubojstvo Krleža istovjetno rabi isti izlaz
- skok kroz prozor.) Naravno da je Filipa ta žena zanimala, privlačila,
bila je prosjeda, promuklog alta, akvamarinskih očiju. Ubrzo mu dosadi
zabava i on odlazi na proplanak u šumu, nedugo nakon njega stiže i
Ksenija. Sjede bez riječi.
ČITAV NIZ POGLAVLJA KOJI SLIJEDE PREDSTAVLJAJU PRIČU U PRIČI I SHODNO TOME ODABRATI ĆEMO IM RADNE NASLOVE
Prva epizoda o Kseniji
Bila je supruga ministra Pavlovića iz interesa i računa. Poderala je
potom svoj bračni ugovor bez konkretnog razloga. Advokat Baločanski
zaljubio se u nju. Njoj je bio dosadan, ali zbog njegova bogatstva nije
se od njega odvajala. Zbog nje je pao u teške novčane neprilike, dospio u
zatvor, a potom mu se ubila žena. Bobočka ga je jednog dana nasljedila
kao pošiljku iz kaznionice. Povukli su se u Kostanjevac, kad je
ponestalo novaca, ona se zaposlila kod Steinera, a on je sjedio i čitao
novine. Bio je psihički rastrojen. Dok je ležao tri godine u Lepoglavi,
ona se furiozno udala za jednog ratnog bogataša i bacajući novac tog
veleindustrijalca kao korijandole razvrgnula brak. U vrijeme kad ju
upoznaje Baločanski, Bobočka ima dvadeset i sedam godina, glavu ruskog
hrta, nježno tijelo, filigranskog rasta, plavu kosu, sjajne oči, tanke,
oštre usne iz kojih su "romorile laži kao najčistija lirika".
"Pretvarati ružne i bolesne stvari u šarm ljubavnog doživljaja, gnjusne i
mutne pojave obavijati čarolijom plave krvi, obmanjivati tom
plavokrvnom magijom našu pučku gospodu bankire i parvenije, a istodobno
ispražnjivati njihove masivne i okovane blagajne, to je bila Bobočkina
tajna." Bila je plemkinja.
Druga epizoda o Kseniji (ili uzročnost njezinog karaktera)
Uzrok ponašanja Bobočke Krleža traži u njenom djetinjstvu. Prvi tjelesni
kontakt doživljava s ujakom. Potom na putovanju brodom susreće sina
carskog bankira. Tom je prigodom raskrstila sa strahom, nemirom, stidom i
predrasudama i poželjela je, vraćajući se u kabinu, sve reći majci koja
je igrala bridž, ali ta joj je misao bila bizarna.
Vladimir Baločanski
Čovjek kojem je majka povlačila konce života. Nikad nije ni pomislio na
nešto neispravno, neplemenito ili krivo. Bio je čisti konformist prema
životu. Oženio se Vandom Agramerovom i imali su troje djece: Vladimira,
Dagmar i Alis. Stanovali su u stanu s jedanaest soba, imali su troje
služinčadi, ljetovali su u Lovranu i na Bohinju i sezonski putovali u
Beč. "U toj lakiranoj, pristojno uređenoj kutiji sve su igračke bile na
svom mjestu." A onda mu je u život ušla Bobočka i njezina brakorazvodna
parnica s gospodinom Pavlovićem. Upoznao ju je pri tom tjelesno, mračno,
strastveno i nakaradno. Viđen je kako pleše na stolu u kostimu
španjolske plesačice.
Baločanski ili uzročnost postupaka
On sam se nije osjećao loše zbog promjena u životu, opravdavao se pred
sobom. Bobočka je bila izlaz iz svega dosadnog, uobičajenog,
svakodnevnog, probudila je u njemu intenzivnost osjećaja. Nije se više
osjećao kao "fjakerski konj", bio je oslobođen, tražeći prostor za sebe
samog. "On nije želio ništa drugo nego jednu jedinu stanku u tom
bezizglednom mučenju." To ga je naučila Bobočka.
Analiza veze Bobočke i Baločanskog
Život s Bobočkom bio je teško razumljiv. On nije razumio ljude oko nje,
sve te nakaradne likove, njihove geste i ponašanje. To ipak u sebi nije
mogao promijeniti, ali bio je tjelesno ovisan o Bobočki. "Sjedi gospodin
doktor plemeniti Baločanski u baru i gleda Bobočku kako pleše." To je
početna i završna rečenica poglavlja. Time ne dobiva samo zaokruženu
konstrukciju priče u priči, već metaforikom riječi otkriva njihov odnos.
U njezinoj plesnoj lepršavosti, u nehaju kojim je uzimala život, on se
nije snalazio. Opijao ga je takav impulsivni ritam življenja, ali on sam
ga nije mogao primjeniti, bio je previše statičan.
Životni slijed obitelji Baločanski
Vanda je pokušala spriječiti propast svog muža i zamolila je svekrvu za
pomoć. Ona je dostojanstveno, pak, štitila svog sina objašnjavajući sve
"fazom" koju je prošao i njegov otac, nalažući Vandi da bude strpljiva.
Vanda se bacila s drugog kata. Svoje posljednje dane Baločanski je
proživio u pijanstvu s patuljcima i grbavim djevojčicama koje je Bobočka
sakupljala oko sebe. Kad je uhićen, sjedio je u ormaru, onom istom u
kom se ustrijelila njegova baka. Sada nakon svega, igra šah, piše pjesme
i razgovara s Filipom o slikarstvu i umjetničkom stvaranju.
OVIM POGLAVLJEM ZAVRŠAVA UMETNUTA PRIČA O BALOČANSKOM I BOBOČKI
Filip sjedi u vrtu pod orahom u suton i razmišlja. Krleža često u
ovakvim opisima eksterijera gdje smješta Filipa koristi suton, sumtak
ili moć. Tom atmosferom tame dočarava se Filipovo unutarnje
raspoloženje. Gluhonijemi kravar Miško pronašao je na paši malenu
brončanu Europu na zadahtalom biku (figurica). Filip u tome prepoznaje
ostatke nekad velike civilizacije razvijene na prostoru Panonije, a sada
po tom prostoru pasu krave. "Plauta su igrali glumci, a sad mala Anica
plače nad tim grobovima i rokču svinje." Sad je Slavonija posve mrtva,
ništa se više ne dogaĐa. Čeznuo je Filip za velikim gradom, nemir se
uvlačio u njega. Ljude je doživljavao pretvrdoglavima, sebičnima i nije
mogao ni sa kim razgovarati, nije se snalazio među tim ljudima,
priprostim i običnim. Razgovor znači za Filipa susret s nekim, ženom, na
primjer... otvara time novi krug reminiscencija... Sve su mu žene bile
jednako nepristupačne, besmislene, dok nije sreo Kseniju. Suosjećala je s
njegovim razdražljivim stanjima, nosili su slične rane i ožiljke i
razumjeli su se u potpunosti - kroz njih su gledali neki drugi ljudi,
tako im se činilo, i oni su baštinili nemire, osjećaje i pijanstvo
svojih predaka. Filip je spram žena osjećao da stoji neki njegov ja koji
nije on, on sam bio je indiferentan prema ženama i životu općenito.
Filip nije imao razvijen osjećaj za stvarnost. U dodiru s Bobočkom taj
je osjećaj bio manje izražen.
Na dan Svetog Roka uputili su se Filip i Bobočka na proslavu u susjedno
selo. Prolazeći kroz sajam između pripitih ljudi i mnoštva životinja,
Filip je doživio svoju viziju jednog platna: Krista koji zamahuje
pesnicom nad prljavom ruljom, kao goli titan uz zvižduk vjetra oštrog
kao britva. Želi o je razbiti mit "lažljivost svakog pseudoreligioznog
igranja kičem". Što treba naslikati i kako naslikati Krista? "Onu
potpuno praznu bilancu tih dvijetisućegodišnjih napora, da se od ovih
barbara stvore ljudi, a kad tamo njegovi rimski popovi po farofima više
su vinogradari i kravari i bliže stoje svojim smrdljivim babama pod
ispruganim perinama, nego Njemu, kojeg su objesili kao tata, koji je
ostao viseći na vješalima!" O tome i svojoj slikarskoj viziji priča
Bobočki dok se kroz noć vraćaju u Kostanjevac, pračeni olujom i
grmljavinom. Ništa od toga nije naslikao.
Sergije Kirilović Kyriales došao je u Kostanjevac niotkud i tu ostao. On
i Bobočka bili su prijatelji još iz davnihu dana, njega se Filip bojao.
Bojao se njegova lica i njegovih riječi, a Kyriales nije skrivao svoj
uzvišeni stav spram Filipa. Kyriales nije vjerovao ni u kakvu posebnu
ljudsku sposobnost ili talenat. Filipa nije držao slikarskim talentom
već rastrojenom živčanom osobom koja bi mogla izvršiti samoubojstvo, ali
neće to učiniti jer je kukavica. Kyriales je Filipu prouzrokovao
nemire. Bio je prirodnjak s racionalnom darvinističkom teorijom drži da
slikarstvo mora imati svoje unutarnje lice. Filip osjeća sudbonosno
raspadanje u samom sebi.
Čovjek je za Kyrialesa najniža životinjska vrsta "bestidna, lažljiva,
glupa, zlobna i majmunska zvijer". Kyriales je razočaran čovjek,
uzaludan tip posljednjeg čovjeka.
Filip sjedi u krčmi, uznemiren je, osjeća treperenje živaca, no osjeća
strast povrijeđenosti spram Kyrialesa. Kyriales je pametniji, on još
nije iznerviran, oboje su pijani i razgovaraju. Raspravljaju o
slikarstvu, oduhovljenju materije. Filip sam čin stvaranja doživljava
kao posebno stanje u kojem se rađa slika i to nema veze s materijalnim.
Kyriales pobija tu teoriju, duša je po njemu dio tjelesnog. Rembrandt
doduše može biti protuprirodna pojava no "hodati na stražnjim nogama je
isto tako protuprirodno kao i biti Rembrandt". Kyriales postavlja Filipu
ovakvo pitanje:"Jeste li kada držali u ruci čovječji mozak? Jeste li
kad osjetili težinu one 1400 grama sive mrene u svojoj ruci? Da ste
svojom rukom 27000 puta prerezali to ljudsko cerebralno tkivo kao ja, vi
biste se bili zamislili i nad drugim funkcijama našeg mozga, a ne samo
nad intuitivnom!" Filip osjeća nemoć spram Kyrialesa, premda je on
propao čovjek. Kyriales o sebi misli:"Kad bi taj slikarski slaboumnik
znao kako tu s njim razgovara jedan slabić, jedna ruševina od čovjeka,
sagnjila stara krpa, kojom ne bi nitko više mogao da otre ničije obuće."
On je osjetio da Filip sumnja u sebe i svoje slikarsko umijeće i to
koristi u komunikaciji s njim. Filip pak osjeća potrebu da se odupre tom
čovjeku, da zbaci sve sa stola, ali osjeća i tihu rezignaciju:"što bi
čovjek gluhima tumačio glazbu? Nema smisla barbarima tumačiti orfejske
zanose!" Raspravu prekida vika s ulice. Ispred krčme je ubijem čovjek,
rasporena mu je utroba. "Dobro je to." komentira Baločanski. Filipa je
to uznemirilo.
Dva dana nakon te pijane noći Bobočke nije bilo na poslu i Filip odluči
posjetiti je. Nailazi na suludu scenu, opscesnu i nemoralnu: Baločanski
čita za stolom, a Kyriales i Bobočka vode ljubav u krevetu iza njegovih
leđa. U prvi mah je Filip pomislio da ode, ali znatiželja je bila jača
od njega. Ušavši Bobočka ga je odmah optužila da ga nije briga za nju i
da je mogao još kasnije doći. Kyriales je ustao i krenuo spremati
"ljermontovčik" punč. Pili su svi, samo je Bobočka ostala na krevetu
ležeći. Tema razgovora je samoubojstvo. Kyriales pita znaju li što je
posljednja misao čovjeka u činu samoubojstva?! "Kipi u njemu rasap
slika, sjećanja i nagona bolne panike za svime lijepim i dragim." On ne
bi mislio ni na što. Baločanski prolazi krizu ludila, čita molitvenik i
traži nekakvu zadovoljštinu.
Filip se osjeća loše, nemirno i slabo. No, u tom nemiru on je u posljednjih dvadesetak dana naslikao brojne slike:
- - mnoštvo zelenih
sutona na pustim šumskim poljanama - vinogradare u sumraku - bezbrojne
krabulje u tmini s gorućom vatrom - portrete: mamu, Leipacha, Karolinu,
kravara Miška, Bobu, Baločanskog - grupne portrete za stolom uz
ispijanje čaja.
Emotivno ga je uznemiravala Bobočka. Znao je što je sve prošla, što je
imala i kako se slomila. Osjećao je spram te njene nemoći ogromnu
simpatiju. Nosila je u sebi izvjesnu nastranost i to nije bilo jasno
Filipu. Jednom je došavši nenadano ugledao Bobočku kako ljubi u usta
malog dječaka. Jednom je došla na sastanak mokra i prljava od zemlje.
Ljubakala je s Korngoldom, starim i debelim bečkim industrijalcem. On je
otkupio od Filipa slike u vrijednosti 2000 šilinga. Filipu je sve to
oko Bobočke i Korngolda bilo odvratno. Nedugo nakon toga je otputovala u
grad i vrativši se za tjedan dana poklonila Filipu nove, holandske
boje. On ih je tresnuo o pod. Ona ih je mirno skupila i zaključila:" S
bizarno nedoslijednim ljudima je teško razgovarati." Imala je pravo, on
je nije mogao optuživati kad nije znao što želi od nje.
Kyriales je izvršio samoubojstvo, bacivši se pod vlak. Bobočka ga je
morala identificirati. Nakon toga ona dolazi Filipu da joj posudi novce.
Želi otputovati u Hamburg i doći će po novce navečer u sedam sati.
Filip je bio zbunjen, no novac je nabavio. Baločanski je svratio želivši
spriječiti Bobočkin odlazak uz pomoć Filipa. Filip ga ne želi slušati,
no u to dolazi Bobočka. Prisiljena je otići s Baločanskim i da bi ga
umirila ne uzima novac. Filip je bio tup, potišten i dotučen.
Majka dolazi umiriti Filipa. No, on odbija svaki dijalog s njom. Majka
upozorava na Bobočkinu nemoralnost. Filipu je to bilo dovoljno da
pokrene u njemu davno pritajeni bijes spram majke, da krene lavina
pitanja i optužbi: "Vi mislite da ste pozvani da mi čitate moralne
lekcije? I to pod ovim krovom, koji je sagrađen na isto takvom, ako ne
još i gorem novcu! Eto, ja sam navršio četrdesetu a još ne znam tko mi
je otac!?" Regina otkriva Leipacha kao Filipova oca. Još jedna istina,
njezina istina poput svih onih iz sivih albuma, sa slika Filipova
djetinjstva. Kucanje na vratima. Dolazi Baločanski i otkazuje Bobočkino
putovanje, potpuno je rastrojen. Pruža Filipu pismo koje mu je navodno
Bobočka poslala. Pri svjetlu Filip otkriva da je to račun iz parfumerije
na Bobočkino ime. Račun je bio krvav. Baločanski joj je prerezao
grkljan.
No comments:
Post a Comment