Krsto
Brodnjak, filolog iz Zagreba, dolazi na Lastovo na poziv svećenika
koji je pronašao "baul" sa starim spisima. Brodnjak svoj dolazak na
Lastovo doživljava i kao bijeg od stvarnosti, sumorne svakodnevnice -
bolesna supruga, brak koji to više nije... Na putu k hotelu susreće
dječaka Irfana koji je pobjegao od kuće iz Banja Luke. Taj će susret
obilježiti čitavo njegovo putovanje na Lastovo. Odvodi ga sa sobom u
hotel. Dječak je ostavio majku koja živi s policajcem, nakon tragične
smrti Irfanova oca.
"Bavul" je donio
zaboravljene, u našoj književnosti izgubljene spise u plavim fasciklima
uvezanim vrpcom: Kačića, Katančića, Palmotića, Đurđevića i Gundulića.
Na dnu bavula s mirisom lipe ležao je orginal rukopis "Osmana". Rukopis
je bio cjelovit, nisu nedostajala pjevanja kako se to u književnosti
mislilo, koja je kasnije dopisao Mažuranić. U susjednoj se sobi počela
gušiti Tera, župnikova domaćica. Krsto je na brzinu spasi i primjeti da
je po njoj sve puno žutog lipovog praha kojim su bili prekriveni spisi
u bavulu. Irfan dovede doktoricu Zoru. Teri su takvi napadaji bili
česti, imala je tumor na mozgu velik kao jaje. No, nakon ovog napadaja
Tera je ozdravila, naglo i potpuno, na rengenskoj snimci tumora više
nije bilo.
Prah raspadnutih
stranica Osmana koji je ostajao na rukama, bio je ljekovit. A nakon što
se slučajno našao u Tere, ona je poput virusa nosila zdravlje i uskoro
je čitavo Lastovo zahvatila epidemija zdravlja. Krsto i Zora nisu iz
početka vjerovali "čudu". Krsto je pokušao kod stare Filice "likarke",
koja je u svojoj konobi čuvala taj baul, iznaći odgovor, no to je bilo
uzaludno. Filica nije o ljekovitom Osmanu znala ništa. Jedina bolesna
osoba u selu bio je Pelegrin, pomorac, s virusom AIDS-a. Mještani su
organizirali hajku na Pelegrina, no on im je uspio pobjeći. Oni nisu
željeli više ni jednu bolesnu osobu u blizini. No, bolesna su bila
djeca, njih virus zdravlja nije napadao. Nakon što je don Špiro imao
napadaj perforacije čira i poslan je helikopterom u Split, na Lastovo
se vratio zdrav. Pred brod kojim se trebao vratiti don Špiro, išli su
Krsto i Irfan. Prišao im je i Onte, bibliotekar u Zagrebu koji je
nedavno došao kući na Lastovo potpuno psihički rastrojen. Onte otkriva
da mu je poznat Krstin dolazak na Lastovo i da nije prvi, točnije već
su mnogi dolazili zbog stare književnosti. "To su sve bila važna
otkrića i sve ih je pojeo mrak." Bio je to prvi nagovještaj negativnog.
Krsto i Zora
postali su ljubavnici, dva urbana bića izgubljena u maloj otočkoj
sredini. Zora nije vjerovala u čuda, bila je praktične naravi. Nije
mogla objasniti promjene, ali u ljekovitog Osmana nije vjerovala,
posebno nakon analize praha koja nije pokazala ništa. Potom se Irfan
razbolio i Krsto i Zora su ga bezuspješno pokušavali izlječiti.
Onte je ponovo
isplivao u stvarnost, pojavljuje se kao nečista savijest u romanu. Zna
da se radi o Gundulićevu Osmanu, ali tvrdi da ga cijelovitog nitko
nikad neće pronaći. Da je čitav, ep bi bio savršen. A na ovom svijetu
ne smije nita biti savršeno, pogotovo ne ljudsko dijelo. Približio bi
se Bogu, ne bi mu bilo mjesta na ovom svijetu, a onda, možda ne bi više
bilo ni svijeta. Don Kuzma je bio stari svećenik, jedan iz bratovštine
koji je znao sve o bavulu. On je rekao Onti da je sva istina oko
njega, samo treba znati gledati. A onda je Onte otišao u Zagreb. Krsto
nije znao hoće li on širiti virus AIDS-a ili zdravlja.
"Bez tradicije
nema ničega, ne zato što se mora poštovati ono što je bilo, nego zato
što iz nje proizlazi ono što je sad." Hrvatska književnost je
prihvatila Osmana s "rupom". Zar ne bi i ona bila posve drugačija da je
Osman cijelovit? Ne bi li Hrvati bili drugačiji da se zasnivaju na
cijelovitom Osmanu? I što ako se to sad objavi? Hoće li on utjecati
time na promjene? Hoće li se pojaviti agresija? Ima li on ili itko
drugi pravo na to? Takve dileme muče pisca, a može se sve to shvatiti i
šire: koliko je dobro uistinu dobro?
Ljudi su bili sve
zdraviji i to se čudo pojavljivao sve više. Koliko je to dobro i može
li to postati i loše, biti toliko zdrav i tražiti da su svi oko tebe
zdravi.
Policajac je
pozvao Krstu na drugi informativni razgovor. Irfanova majka je svog
milicajca ubila sjekirom na spavanju. Maloga još nije trebalo vraćati u
Banja Luku. Na razgovor ga je ustvari zvao don Kuzma koji je otputovao
u posjet sestri. Kuzma ga je upozorio da postoji razlog zašto ti spisi
nisu i prije objavljeni - odgovor leži u crkvi. Treba znati samo dobro
gledati.
Lastovčani su se
pomamili ne samo za zdravljem, nego i za čistoćom. Sve su dezinficirali
i odlučili su protjerati s otoka sve bolesne, uključujući i Pelegrina.
Krsto odlazi u crkvu i pronalazi odgovor. Na slici spaljivanja svetog
Lovre, u plamenu iza njega na slici su bila koraljna vrata i kroz njih
su provirivale nečiste sile. Virus AIDS-a, a možda preko Osmana i virus
zdravlja djeluje preko krvi. On kroz vrata krvi ulazi u tijelo, kroz
koraljna vrata, a iza tih vrata cere se demoni koji uzvisuju zdravlje i
progone invalide na osamljena mjesta. Na slici se jasno vidjelo da
podno svetog Lovre gore papiri sa stihovima:
"Proz nesreće sreća iznosi,
iz krvi se kruna crpe,
a oni kijeh se boje mnozi
strah od mnozijeh i oni trpe."
iz krvi se kruna crpe,
a oni kijeh se boje mnozi
strah od mnozijeh i oni trpe."
Osman
Krsto razmišlja da li svatko tko pronađe Osmana završi kao sveti Lovro i
da li ta sudbina čeka i njega? Umro je don Kuzma tog poslijepodneva na
Lastovu. Krsto je u općinsku gustirnu ulio epruvetu s Pelegrinovom
krvlju. Kad ga već protjeruju s otoka, nek se i zaraze, bar malo jer su
previše zdravi.
Irfanovo zdravlje je bilo sve teže i Zora je odlučila pomoći mu s
prahom. Krsto nije htio jer je to virus, od toga ljudi pretjeraju.
Filica je te noći travama izvukla Irfanov život. Krsto ju je zamolio ne
bi li uzela natrag svoj bavul. Filica je to držala najnormalnijim i
odmah rekla da će u konobi na njemu rasprostrijeti trave.
Pokladni je utorak. Lastovčani u povorci idu, a na čelu je mesopust.
Krsto je osjetio potrebu za bijegom s Lastova. Zdravlje je bilo opasno,
a možda se već proširilo i na kopno. A ako savršenstvo zahvati zemlju,
što će biti?! S druge strane, zar ljudi ne tragaju izbezumljeno za
bilo kakvim savršenstvom, zar ne teže biti zdraviji, jači, moćniji....
onda je zemlja odavno zaražena. Pust je spaljen. Slika je asocijacija
na sliku svetog Lovra i Krsto baca u plamen orginal cijelovitog Osmana.
Oproštaj s Zorom, ženom koju voli i koju će uvijek voljeti. Prah, pepeo
Osmana, sakupio je u džep (bio je to pijesak) i prosuo ga u more, u
vjetar s hidroglisera. A dolje na dnu nalaze se polja koralja, purpurna
i tiha. "Neka pepeo potone do njih, i neka prođe, neka zauvijek prođe
kroz koraljna vrata."
Krsto Brodnjak vraća se u Zagreb bez pronađenih pjevanja Osmana, u epu
ostaju dvije rupe i dalje, kao što se i on vraća s dvije praznine u
srcu: jedna je Irfan i na čas doživljen osjećaj očinstva, a druga je
Zora, pronađena i zabranjena ljubav.
No comments:
Post a Comment