Uloga Molijera u kulturnom zivotu Francuske
Mnogi
ga smatraju genijem, Volter ga je cak jednom nazvao francuskim slikarom
, zato sto je on svojom komedijom i satirom odlicno oslikavao francusko
drustvo tog doba. Molijerova gluma je bila istovremeno ocajna i sjajna Imao
je jedinstven smisao za humor. Izjavio je da tragedije moraju biti
herojske, a komedije ogledalo stvarnosti. Onako kako je on postavljao predstavu, sa svijetlim pokretima, muzikom i plesom, danasnja tehnologija ne moze da dostigne svojim efektima.
Pojam komedije i komicnog
Komedija
je vrsta drame koja se bavi onim sto je prosjecno i obicno u zivotu,
tj. obicnim ljudima i njihovim slabostima, manama i porocima. Komedija
se, kao i tragedija, razvila u atickoj Grckoj. U pocetku je oznacala
pojam komosa, tj.grupe
mladica koji su na otvorenim prostorima izvodili sale na racun svojih
sugradjana. Komediju odlikuje teznja da izazove smijeh i
ona obicno zavrsava pobjedom razumnog principa u zivotu, tj. pobjedjuje
razum, pravda i postenje. U komediji imamo dva komicka tipa. Prvi je
„alazon“, npr. skrtac koji lezi na parama, a drugi je veseli saljivdjija
koji svojim salama vodi smijesnu situaciju. Situacije u komediji se
zasnivaju na neocekivanim i iznenadnim preokretima i na brzom
smjenjivanju prizora, sto njen ritam cini dinamicnijim nego u tragediji.
Govor u komediji je i sam izvor smijeha. Komedija izbjegava duge
monologe i vise voli kratke, u kojima se duhovito igra rijecima. Komicno
u komediji moze imati razlicite vidove u zavisnosti od pisceva odnosa
prema pojavama o kojima govori. Vrste smijeha u komediji su : humor,
ironija, satira i groteska, smijeh zbog neceg sto je na granici gorko
ozbiljnog i smijesnog. Vrste komedije su: komedija intrige, koja se
zasniva na nesporazumu, komedija karaktera, koja ismijava mane
pojedinca, te drustvena komedija, koja ismijava mane citavog drustva.
Eruditna komedija
Commedia
erudita ( ucena, plautovska komedija) vrsta je renesansne komedije
stvarane prema antickim uzorima. Spojivsi osnovne stavove anticke
poetike i iskustvo starih komediografa, renesansni autori dosli su do
novih zakonitosti i stvorili imitatorsku komediju , koja je poznata kao
eruditna.Iz antickih izvora preuzimani su: fabula, tipovi, karakteri,
zapleti i nacin organiziranja radnje. Eruditna komedija je bila
podredjena nizu pravila koji su obrazovali njenu poetiku: predstavljala
je dogadjaje iz svakodnevnog zivota, imala je zapletenu radnju u kojoj
je sudjelovao obican svijet i prikazivao se u nedolicnim situacijama.
Njen cilj je bio da zabavljajuci poducava. Uvazavala je zakonitosti o
tri jedinstva- radnja, mjesto i vrijeme. Imala je idealnu semu(prolog i 5
cinova) ,mogla je biti u stihu ili u prozi. Tema eruditne komedije je
ljubav s peripetijama, a osnovu radnje cine intrige. Likovi su
tipizirane licnosti, dijelom preuzete iz anticke komedije( starac
tvrdica, sin rasipnik, sluga...), a dijelom iz renesansne stvarnosti.
Commedia dell' arte
Komedija
umjetnosti nastala je u Italiji. Druga imena za ovu vrstu pozorista su :
bufoneska, istrionika ili improvizo. Izvodjaci su uglavnom bili grupa
razlicitih ljudi, koji su osim sto su bili glumci, bili i akrobate,
zongleri, prostitutke, zigola, lopovi...Osnovna karakteristika njihovih
predstava, pored scenskog izvodjenja bile su i neuvjezbane tacke.
Izvodjaci su se rugali politickim i religioznim licnostima i regionalnim
stereotipima. Predstave su bile bazirane na improvizaciji, nije bilo
scenarija, tako da je svaka predstava bila unikatna. Likovi su bili
podijeljeni u tri glavne grupe: Veki, Inamorata i Zani. Komedija del
arte je nastala i razvijala se izmedju 15. i 18. vijeka Do
kraja 17. vijeka komedija je izgubila svoju originalnost, zapleti su
poceli da se ponavljaju, a verbalna komedija biva zamijenjena vizuelnom.
Jedna od karakteristika komedije bila je satirizacija tekucih
dogadjaja. Komedija del arte je uzivala ogroman uspjeh, kako u Italiji,
tako i u inostranstvu, a narocito u Francuskoj. Iako joj se crkva
zestoko protivila, Komedija je trajala preko 2 vijeka i ugasila se tek u
drugoj polovini 18. st, sto zbog socijalnih promjena, sto zbog promjena
pozorisnog ukusa
Komedija Tvrdica u kontekstu klasicisticke drame
-Ima 5 cinova
-Pravilo tri jedinstva: radnja je jedinstvena bez epizoda, odvija se u jednom danu i na jednom mjestu ( u
Harpagonovoj kuci)
-O dogadjajima koji su se desili izvan scene saznajemo samo iz govora likova( u samoj drami nije opisano
to kako je Harpagon posmatrao Marijanu , nije opisan niti susret i zaljubljivanje Marijane i Kleanta, vec to
saznajemo kasnije iz njihovih dijaloga i monologa)
-Komedija Tvrdica je koncentrisana samo na jedan sredisnji susret, u koji je ukljucen manji broj licnosti i u
njoj se strogo odrazava jedinstvo tona- obican zivot i komika komedije.
-U njoj se izlaze jasna misao i jasna moralna poruka (uzdize se vrlina- ljubav, a kaznjava porok- skrtost)
-Dramski interes pomjeren je sa fizickih zbivanja na psiholoska stanja koja same licnosti analiziraju u svom
govoru- kroz dijaloge i monologe likova saznajemo njihove osobine, ideale i ceznje.
-Klasicisticka
drama u cjelini je racionalna, jer Harpagon ipak dozvoljava da razum
nadvlada njegov inat i neku vrstu ljubavi koju je osjecao prema
Marijani, jer se na kraju odlucuje za novac.
Likovi
Harpagon ( ima oko 60 godina)
Ime
Harpagon nije slucajno izabrano, u pitanju je izvbedenica od latinske
rijeci harpago, sto bi moglo znaciti kuka, motka, odnosno protuha u
prenesenom znacenju rijeci. Harpagon nije samo tvrdica, skrtac, zelenas,
covjek koji je novac i bogatstvo pretvorio u svoje bozanstvo, nego je i
covjek koji, u tom svom privatnom ludilu, gubi relacije sa vlastitom
porodicom, s vlastitim godinama, gubi dakle smisao za realnost, pa iz
njega ne govori samo gramzivost vec i pokvarenost.
„
Moj jadni novac, moj dragi prijatelj! Uzese mi te! A bez tebe nemam
oslonca, ni utjehe, ni radosti...ako ne nadjem svoj novac objesit cu se i ja.“
Kroz cijelu dramu Harpagon nam svojim rijecima i djelima pokazuje
da je novac njegova porodica, njegov najbolji prijatelj i sve sto mu je
potrebno.Njemu novac ne treba, jer ga ionako ne trosi, vec mu samo
treba osjecaj da posjeduje nesto vrijedno.
Valer
je Anselmov sin, zaljubljen u Elizu ( Harpagonovu kcerku). Veoma je
mudar, zna sto ciniti i govoriti da se dodvori Harpagonu. Njegova ljubav
prema Elizi je cista i neiskvarena bogatstvom koje posjeduje njen
otac.Za razliku od Harpagona koji kaze da ce se objesiti ako ne nadje
svoj novac, Valer kaze da bi vise volio umrijeti nego da i u mislima
uvrijedi Elizu, sto govori o karakteru njegove licnosti.
Kleant-
Harpagonov sin. Iako ne voli da rasipa novac, on prezire skrtost svoga
oca. Zaljubljen je u Marijanu i cini sve da njih dvoje budu zajedno. Za
razliku od svog oca on nije skrt, iz njegovog govora saznajemo da bi on
volio da pomogne Marijaninoj porodici, samo kad bi mu otac dao novac. Na
kraju je pokazao da je veoma mudar i snalazljiv, tim sto je ocevu skrtost i pohlepu za novcem uspio okrenuti u svoju korist.
Sukob starih i mladih
U drami Tvrdica,
kao i u Dundo Maroju nalazimo sukob starih i mladih. Predstavnik starih
ovdje je Harpagon, a predstavnik mladih je Valer. Kroz dramu i njihove
dijaloge saznajemo da oni imaju potpuno razlicite ideale. Harpagon
postavlja novac kao svoje bozanstvo, njemu ni njegova porodica, ni
ljubav ni cast nisu vazni toliko koliko mu je vazno da mu niko ne ukrade
novac. Na drugoj strani imamo mlade ljude koji su pokazali da su im
ljubav, cast i blizina voljene osobe na prvom mjestu.
Ljubav je
osnovni pokretacki motiv u ovoj drami. Ljubav, jedina tema koja nikada
ne mijenja oblik, koja ne stari i ne umire. Zbog ljubavi dva covjeka
vise nisu otac i sin, nego surovi rivali u borbi za djevojcinu
naklonost. U pricama i pozorisnim predstavama tog doba, pozitivni zenski
likovi su obavezno lijepe, cedne i pozrtvovane djevojke. Na njihovom
putu ka sreci i ljubavi, obavezno stoji ili siromastvo ili nepravedan
otac. Muski likovi su po pravilu mladici viteskog ponasanja, spremni na
sve da dobiju naklonost dame koju zele. Molijer u cijelu pricu uvodi i Frozinu koja na kraju pomaze mladim ljudima da ostvare svoju ljubav.
Univerzalna vrijednost
Svojim
komedijama koje se igraju sirom svijeta, na bezbroj razlicitih jezika, a
koje se bave univerzalnim ljudskim slabostima, ovaj komediograf
uspijeva da nas nasmije do suza. No, bitno je naglasiti da je Molijer
zivio prije skoro cetiri vijeka, a ono sto je napisao izgleda kao da je
napisano jucer.
Kako lahko dopustamo da nas uvjere oni koje volimo
No comments:
Post a Comment