Djelo
Posljednji Stipančići pripada senjskom tematskom krugu. Više je
problema razrađeno i istaknuto u ovom romanu: propadanje plemstva,
obiteljski odnosi u patricijskoj obitelji, društveno - ekonomski i
politički život Senja, ali i Hrvatske u to doba (Hrvatski narodni i
kultumi preporod).
Pisac
prati generacijsko kretanje obitelji Stipančić. Prva generacija je
stvarala, ona je izvela Stipančiće iz anonimnosti i stvorila joj put
ka usponu. Ali, već druga generacija, počela se je "ogledati za sjajem
sablje i kićenom austrijskom odorom". Ante Stipančić, glavni junak
djela, te predstavnik treće generacije ove obitelji, odabire vojnički
poziv. Nakon lakomislenog i rasipničkog života u velikim gradovima
vraća se u Senj, te tu doživljava i svoju propast. Preko propadanja
ove obitelji Novak je želio pokazati opće propadanje plemićko -
patricijskog društvenog staleža i uspon građanstva. Ne samo što
propadaju financijski već u obiteljima dolazi do deformiranja ličnosti
te do njihovog moralnog propadanja. U ovom romanu to je prikazano u
liku Ante Stipančića, ali i njegovog sina Jurja. On se otuđuje od
svoje obitelji, od samoga sebe (postaje mađaron) te postaje
avanturist, karijerist prevarant i ucjenjivač, a na kraju dovodi i
svoju obitelj do konačne propasti. Promjena njegove ličnosti
uvjetovana je i boravkom u gradu. Gradska ga je sredina pokvarila i
otuđila od onih vrijednosti koje je naučio u roditeljskom domu, u malom
gradiću Senju. A kada se je ponovno vratio on je bio izgubljen, više
ga ništa nije vezalo za njegovu zemlju, grad ili obitelj.
Citati:
LUCIJA
"Lucija, djevojka naoko mnogo mlađa od svoje dobi; njezini bijeli,
fini, gotovo prozirni ten slabašnog lica s ozbiljnim tamnosmeđim
očima sjeća na petnaestogodišnje ili šesnaestogodišnje djevojče što je
jučer ostavilo zatvor kakvog starog ženskog instituta. Pod jasno
ocrtanim obrvama i bujnom tamnom kosom nalik je to bijelo i nježno
lice s dugačkim, fino sadjelanim nosom i jasnocrvenim usnicama na
starinske portrete mladih aristokratkinja, a ne zaostaje joj za takvim
portretom ni vrlo tanahan pas visokoga struka, ni malene, jedva
zamjetljive djevičanske grudi kao u četrnaestogodišnjega djevojčeta."
Smrt Lucije
"U maloj tamnoj sobici planu naglo svjetlost. Svi se uzbude: kada se
pokazalo iza oblaka sunce i uprlo punim sjajem u prozor sobice, digao
se Lucijin duh u slobodu...
- Hodite - dozivala je Gertruda u hodniku žene - brzo je pogledajte:
jeste li već kada vidjeli ovakvog mrtvaca! Bila je lijepa za života,
ali pogledajteje sada: kao da se smije, kao da će progovoriti..."
PATRIJAHALNI ODNOS U OBITELJI
"Kada je Luciji bilo šest godina, dozvoli otac da smije i ona sjediti
za obiteljskim stolom. To je bila velika radost za Valpurgu koja bi u
povjerljivom razgovoru s Veronikom znala reći: - Bože moj, zašto smo
mi ženske na svijetu? Eto, sva briga očeva ide sina, a ova sirotica
kao da i nije naše dijete."
"Lucija kojoj je glavni osjećaj prema ocu bio da je u kući vrhovna
glava, da se poradi njega ne smije glasno govoriti ni trčati po
hodnicima, ona je čekala s dvojakim čuvstvom taj prvi objed gdje će i
ona sjediti s ocem, majkom Jurjem kod istog stola. Bilo je s jedne
strane iščekivanja nečesa lijepoga i ugodnoga, čime djeca svakoj
novosti i promjeni idu, a podupirale su taj njezin osjećaj i Veronika s mladom služavkom koje su joj, hineći zavist, govorile: - Gle, pa ćeš ti s gospodinom
ocem sjediti kod istog stola! A opet je tu radost mutio strah što ga
nije mogla nikad odijeliti od pomisli na oca i kojega bi se sretno
riješila istom onda kad bi se po glasnom Veronikinom razgovoru sa
susjedama ili pjevanju mlade služavke osvjedočila da je otac s Jurjem
zamakao s malog trga u susjednu ulicu."
LUCIJA JE SVJESNA NEPRAVDE KOJA JOJ JE NANESENA:
"- Ali kakav otac? - spusti Lucija niza se ruku s knjigom. - Zar mi je
bio otac kakvi su drugi očevi svojim kćerima? Odgojili ste me ovdje
kao u tamnici, a sada da ne smijem ni čitati? Ako sam ženska, imam i
ja zdravog razuma da shvaćam svijet, i srce koje mi kaže da ima
drukčijega života nego je ovaj što ga ja živim. Ta ja već nijesam
dijete! Bratu sve... a meni baš ništa! zar smo u Turskoj?"
JURJEVO PISMO - govori o članovima svoje obitelji, ali i o sebi
"Mislim naime: gle, ja imam živu majku i sestru, a nemam sestre ni
majke, pa ne poznam ona čuvstva što ih drugi ljudi za svojtu
osjećaju. Ne bi znao reći jesam li što i koliko time izgubio. Ipak mi
se čini da bi mi bilo draže kad bih ja mogao ljubiti svoju majku i
sestru; od takove ljubavi ima čovjek, ako ništa više, a ono barem
toliko koliko imaju od svoje vjere oni koji vjeruju. I dok sam bio kod
kuće, nisam umio s njima općiti. U kući smo bili ja i otac gospodari,
mati, sestra i družina: stvari. Kad smo imali goste ne bi došle k
stolu ni mati ni sestra. U očevu sobu nije smio osim oca i mene nitko;
samo bi je ometala i oprašila služavka. Na šetnju smo izlazili samo
otac i ja - mati i sestra nikada. Kod objeda uzeo bi prvi otac, drugi
ja, a onda bi došla na red mati i sestra. Ja i otac večerali smo meso,
ribu i takove stvari, a mati je kuhala za se i za Luciju prostije
jelo. Ako bi se ocu što okliznulo iz ruke, pošla bi da mu digne mati;
ako meni, služila me Lucija ako ne i sama mati. I tako sve drugo. Ja
sam dakle zarana i sasma sistematično bio odgojen za očevo načelo da
su ženske - barem one u našoj kući - stvari. Htio je pošto - poto da
pliva na površini, a neprestano je tonuo. Htio je biti i izvan kuće
ono što je bio u kući; prvi autoritet u svemu i svačemu, ali nije
išlo. Moj je otac bio u svem polovnjak. Otac i mati bili su mu zapravo
krčmar i krčmarica, za svoj stališ i u ono doba vrlo bogati ljudi. Od
njih je kao jedinac primio uzgojem svoju taštinu koja mu je ostala
neotklonjiva volja na svakom koraku života. Morao je naravno zaboraviti
što su mu otac i mati zaista bili i gledati u davninu da potraži
plemićki list svojih pradjedova, česa nije mogao naći. Ali držao se
svejedno plemićem. Kako je učio, rekao sam ti; znao je od svačesa
nešto, a od svega ništa. Zahtijevao je da ga drže i učenjakom i
aristokratom. Ondje gdje mu to nije koristilo, uspio je: u vlastitoj
kući i kod dobroćudnih malograđana. Kod kuće je bio strah ukućana, a
mali su ga ljudi pozdravljali na ulici dubokim poklonima na koje nije
nikada pozdravom odvraćao. Sjećam se toga iz naših zajedničkih šetnja.
Išao je ravno i držao se ukočeno, a oni su ga pozdravljali kao podanici
svoga kneza u kakvoj njemačkoj državici. A nije bio ni bolji ni
pametniji od njih. Dapače obratno: oni su svoj položaj shvaćali i
izrabljivali ga. Trgovali su čime su mogli i primali službe kakve im je
davala vlast - a on nije htio ni jedno ni drugo, htio je biti samo
prvi. Nije htio sa svakim ni općiti, a govorio je vrlo malo: to mu je
čuvalo kod mnogih uvjerenje da je uman i visoko naobražen čovjek...
Bio je ipak nesiguran na svakom svom koraku i nigdje nije uspjevao: S
jednom je nogom ostao utisnut u nepodeno
tlo očeve konobe, a s drugom tražio uporište među svijetom visoke
aristokracije i visoke naobrazbe. Lebdio je tako neprestance i bio
naravno svojim položajem nezadovoljan. Poradi toga nije mogao ni do
česa doći vlastitim stvaranjem, nego je zasljepljivao druge samo
negacijom; varao je tako, dašto, i sama sebe. Njegov je život bio
vječito razočarenje jer se svijet nije htio kretati kako je on želio.
Ako je istina majci nije ostavio baš nikakava imutaka, onda je varao i
mene: kako bih se inače ja usudio da načinim na račun očevine toliko
dugova? Ja ga dosad nijesam poznao. A sada vidim da su kod toga
čovjeka bili svi uvjeti vječnoga nezadovoljstva, vječnog prigovaranja i
mrmljanja na sve što se oko njega zbiva; uvjet da čovjek bude pored
umišljenosti i nadutosti vječiti, sam po sebi nesretni malcontento."
No comments:
Post a Comment