0piscu
Francuski
pripovjedač Alphonse Daudet rođenje 1840. godine u pro-vansalskom gradu
Nimesu. Sunčana Provansa u kojoj je proveo djetinjstvo ostatće njegovo
trajno spisateljsko nadahnuće. Nakon propasti očeve svilare obiteljseli u
Lyon, a potom Alphonse na poziv svoga brata otputuje u Pariz
1857.godine. Živeći u teškim uvjetima, Alphonse se predaje književnom
radu: pisao je pjesme, pripovijetke, drame i romane, među kojima
su Pisma iz mog mlina najcjenjenije njegovo djelo, i prema piščevu
svjedočenju, njemu samome
najdraže.Od ostalih djela poznatiji su mu romani
Mališan, Tartarinova trilogija, Fromont mladi i Risler stariji.
Alphonse Daudet umro je u Parizu 1897. godine.
Sadržaj
Pisma iz mog mlina
povezujemjesto
zbivanja: stari mlin u piščevu zavičaju Provansi. Taj okvir pisac
koristikako bi nam u svakoj crtici prikazao neki zanimljiv lik, dočarao
ljepotu svogazavičaja, ispripovjedio neku smiješnu ili tragičnu zgodu
koja živi u sjećanjuljudi njegova kraja ili jednostavno oslikao razvoj
osjećaja u dušama glavnih junaka pojedine priče.Tako u
Useljenju
opisuje ugođaj
staroga mlina i njegova lijepa okoliša, s posebnim osvrtom na njegove
stanare: mnoštvo zečeva i jednu mudru sovu. U Diližansi iz Beaucairea upoznajemo
strpljiva i ponižena brusača kojegasuseljani ismijavaju zbog
nevjernosti njegove žene, i pitamo se gdje je granica boli koju čovjek
može podnijeti. Crtica
Tajna djeda Cornillea prikazuje
namljudski ponos i čast, ali1zadivljuje ljudskom solidarnosti. Prava
poema slobodi, čežnji za slobodom icijeni koju smo spremni platiti za
uživanje slobode jest crtica Koza gospodinaSeguina. Lirska crtica Zvijezde ispovijest
je zaljubljena i osamljena pastira kojivoli gazdaričinu kćer. O
tragičnoj ljubavi između poštena i odana mladića i prevrtljive djevojke
priča nam Arležanka, a duhovita pripovijetka Papinamazga u
prvi plan stavlja omiljenu papinu mazgu koja čeka sedam godina da
biudarcem uzvratila prijetvornome Vedeneu za sva poniženja i
zlostavljanja. Agonija »Semillante« donosi nam potresnu sliku brodoloma i ljudskogstradanja, a u crtici Svjetionik Sanguinaires opisuje nam pisac noć nasvjetioniku. Dvije Balade u prozi donose nam dvije lirske slike: u prvoj umiremladi kraljević Dauphin i
bolno postaje svjestan da je pred smrću jednak kao isvaki čovjek na
svijetu; u drugoj se smiješimo kotarskom predstojniku koji,očaran
prirodnom ljepotom, zaboravlja na obveze krute službe. Duhoviti Župnik iz Cucu-gnana dosjetio
se kako svoje župljane privoljeti na ispovijed.Iz crtice u crticu
upoznajemo nove likove, zgode i nezgode, koje je Daudetopisao s mnogo
ljubavi, poštovanja i divljenja.
Vrsta djela
Pisma iz mog mlina jest
zbirka pripovijedaka koja je u obliku knjige prvi put bila objavljena
1869. godine. Iako bismo iz naslova zbirke očekivali oblik pisama
(epistolarnu formu), nećemo ih naći nigdje nego u naslovu zbirke. Pisac
je priče pisao u provansalskoj prirodi, a namijenio ih je čitateljstvu u
Parizu -odatle naziv pisma.
Sadržaj
Priču Daudet
počinje kao i većinu ostalih: u uvodu nam priopćuje od koga ječuo zgodu
koju će nam prenijeti. Ovaj put njegov je izvor stari frulaš
FrancetMamai, koji mu je u ugodnom ozračju, uz vrč mirisava vina,
ispripovjediozgodu što se zbila prije dvadesetak godina. Nekoć je ovaj
kraj bio carstvo vjetrenjača: bilo je tu mnoštvo mlinova odkojih su
ljudi dobro živjeli i veselili se. S dolaskom parnih
vjetrenjača,međutim, taj je zanat izumro, vjetrenjače su srušene a na
njihovim mjestima posađena je vinova loza i masline. U tom se rasapu
uspio održati samo jedanmlin i to onaj iz kojeg pisac piše pisma; taj je
mlin pripadao djedu Cornilleu.Djed Cornille bio je mlinarom šezdeset
godina i svom se dušom predao tom poslu. Pokušao je spriječiti prodor
parnih vjetrenjača, a kad nije uspio, osamiose, zatvorio se u svoj mlin,
udaljio od sebe i svoju unuku Vivettu, koja je moralaići u službu na
tuđe majure. Djed Cornille potpuno se promijenio: nije višerazgovarao s
ljudima iz sela, nije držao do svoga izgleda i nikoga nije puštao usvoj
mlin. A jedna je tajna osobito mučila seljane: iako mu već odavna nitko
izsela nije nosio žito na mljevenje, njegova je vjetrenjača i dalje
radila te biuvečer susretali starog mlinara kako goni svoje magare
natovareno vrećama brašna. Kad bi ga upitali odakle mu posao,
tajanstveno bi odgovarao da radi zaizvoz. Ta je tajna sve više zanimala
seljane, a onda su je otkrili.Frulašev je sin, naime, zavolio Vivettu, a
kako mu je ona uzvraćala ljubav, pošao je Francet djedu Cornilleu
isprositi djevojku. Ovajga je, međutim, grubo otjerao, a dvoje mladih
odlučili su pokušati samirazgovarati s djedom. Kad su došli do mlina,
djeda nije bilo, vrata dvostrukozaključana, ali otkriše ljestve pa uđoše
u mlin kroz prozor. Silno su se iznenadilividjevši mlin iznutra: sve je
bilo prazno i zapušteno, oronulo i puno paučine, prostor za meljavu bio
je prazan i nigdje traga žitu ni brašnu. U kutu pronađošenekoliko vreća
napunjenih žbukom i krečnjakom - to je, dakle, djed Cornille
prenosio selom
uvečer ne bi li spasio ugled svoga mlina.Tako je otkrivena tajna djeda
Cornillea. Seljani su, dirnuti njegovim ponosomi predanjem vjetrenjači,
odlučili sve svoje žito odnijeti njemu na mljevenje. Kad je povorka
natovarenih magaraca došla do vjetrenjače, zatekoše tamo djedaCornillea
očajna jer je shvatio daje netko u međuvremenu bio u mlinu i
otkrionjegovu tajnu. Vidjevši mnoštvo vreća natovarenih žitom, djed
živne i dade sena posao.Od tada su, sve do smrti djeda Cornillea,
seljani vozili svoje žito namljevenje u vjetrenjaču. Čast posljednjega
mlinara i njegove vjetrenjače bijašespašena. Kad je djed Cornille umro,
nitko nije naslijedio njegov posao. Tako je posljednja vjetrenjača toga
kraja prestala okretati svoja krila.
Sve na ovome svijetu ima kraj, pa je tako kanda prošlo i vrijeme vjetrenjača
zaključuje nakraju priče frulaš Francet.
Tematsko-idejni sloj
Priča o
ponosnom djedu Cornilleu, koji radije propada, nego da se odrekne posla
koji silno voli i kojemu je predan cijelim svojim bićem, uokvirena
jesjedne strane socijalnim motivom (dolazak novog tehnološkog doba i
novihživotnih uvjeta), a s druge strane poantirana je ljudskom sućuti i
solidarnosti(seljani odlučuju pomoći djedu Cornilleu).Ponos i
nesnalažljivost uzrokuju propadanje ljudi koji se ne mogu priviknutina
neke nove uvjete rada i života. I dok se većina ljudi uspijeva
prilagoditinovonastalim prilikama, uvijek ostaju neki pojedinci koji će
do kraja ostativjerni svojim starim idealima, snovima i načinu života.
Moraju li se i oni prisiliti na promjene i prilagodbe, ili im trebamo
dopustiti da žive među nama poput svjetionika prema nekim prošlim
vremenima? U ovoj priči Daudet nam jedao nadasve lijep i dirljiv
odgovor: dragocjene su ljudske vrline sućuti,razumijevanja, tolerancije i
solidarnosti. I uopće nije važno je li ova zgoda istinita ili jeiz
piščeve mašte, važno je da znamo kako dobrom voljom i međusobnomljubavi
možemo jedni drugima olakšati život. Scena dolaska povorkenatovarenih
magaraca pred djedov mlin među najdirljivijima je u knjizi:
Podiglo se
cijelo selo te uzelo put pod noge, i tako stigosmo gore s
povorkommagaraca natovarenih žitom -pravim pravcatim žitom. (...) Svi
smo suznih očiju gledali jadnog starca kako se vrzma desno i lijevo,
prazni vreće, nadgleda žrvanj, dok se zrnje drobi i fini se pšenični
prah diže do tavanice.
Prostor i vrijeme
Kao i sve
ostale priče u zbirci, i ovu pisac smješta u određen prostor i
vrijeme.Mjesto je radnje upravo mlin iz kojega pisac piše svoja pisma
sjajnom iužurbanom Parizu, a koji se nalazi u provansalskim brdima, kod
posjeda Mont,čiji nam položaj, izgled i ugođaj opisuje pisac u
Predgovoru.
Vrijeme radnje jasno je određeno; pisac kaže da mu je stari frulaš pričao o
jednoj maloj seoskoj drami kojoj je moj mlin bio svjedokom prije kakvihdvadeset godina.
Zbirka je izdana 1869. godine, dakle, vrijeme radnje možemo smjestiti u sredinu prošloga stoljeća.
No comments:
Post a Comment