Njemački
autor Hermann Hesse je 1928. godine objavio djelo pod imenom Stepski
Vuk. U njemu se radi o liku koji se zove Harry Haller, liku koji se
izolirao od modernog buržoazijskog društva kako bi oživio klasicističke
ideje europskih velikana poput Mozarta i Goethea. Jedne noći je došao do
rukopisa koji detaljno opisuje njegov vlastiti život: neprestanu
unutarnju podjelu između dnevnog života običnog građanina i noćnog
lutanja u potrazi za preživljavanjem modernog društva. Ovaj psihološki
dualizam iz freudovske perspektive je trebao ukazati na klasičnu
postmodernističku problematiku: radikalni sukob između ideala i
stvarnosti.
Harry
susreće čudan androgeni lik po imenu Hermina, koja uvodi Harryja u
noćni život jazza i provoda po restoranima i plesnim dvoranama. Isprva
Harry posumnja da ga Hermina pretvara u buržoazijskog ništariju te se
nalazi u praznini gdje život gubi svako više značenje. Ali kroz
unutarnje samo-otkrivenje, u noveli prikazano kao "čarobni teatar",
zajedno s idejama iz rukopisa, Harry shvaća da je moderno društvo
natjeralo njegov um da postane defanzivan, da poriče svaki dio
psihologije mase koja omogućava demokratski i populistički društveni
okvir. Zato je Harry bio podijeljen između ekstremnog pobunjenog
pojedinca i, istovremeno, nekoga tko se nastoji uklopiti u društvo kako
bi preživio.
Ono
što je Hesse pokušao ovdje opisati jest osnovna dilema s kojom se
naposlijetku svi ljudi koji odbace modernizam moraju suočiti: prezirati
moderno društvo se znači izolirati od vrijednosti i psihologije mase,
ali u isto vrijeme se moramo nositi s masom kako bismo mogli promijeniti
društvo u drugom smjeru. Za Hessea je rješenje predstavljalo
nadilaženje dualističkog mišljenja "mene" i "njih" te korištenja
potencijala u cijelom njegovom karakteru. Harry Haller je uspio poreći
neodvojivi dio sebe: on nije bio samo stanar koji se krio od drugih
ljudi i slušao Mozarta, nego i osoba koja je mogla uživati u
svakodnevnim aktivnostima poput ručkova, plesanja i razgovora./p>
40
godina nakon što je Hesse objavio ovo djelo, internacionalno poznati
rock band je izdao svoj hit single "Born to be Wild". Divlja priroda
Hesseovog izolacionizma je svedena na blues modificirane rock ritmove,
mekane uzdahe i hedonistički poziv za individualnu slobodu i
"odbacivanje". Da li je moderni čovjek uspio u nadilaženju pozicije
izolacionizma? Da li će uskoro doći do reforme modernog društva?
Upadljivi refren je izrazio iste ideje kao što su to uradili demokracija
i sloboda u Francuskoj tijekom revolucije: život je bio loš i mnogi su
ljudi bili potlačeni, pa su se pobunili protiv aristokracije i
proglasili "slobodu". Vjerovanje u pojedinca kao u izraza visokih
vrijednosti je zamijenilo vjerovanje u samog pojedinca. To je bila "istina." To je značilo biti "rođen da budeš divlji."
Jako
je važno shvatiti razliku između Hesseovog i Steppenwolfovog pogleda na
individualizam, jer čak i ako se i jednom i drugom može dodijeliti ista
osobina, značenje ovih osobina je dijametralno suprotno. Prvo, Hesse je
bio protiv modernog demokratskog društva. On je odbacio modernizam kao
filozofiju i psihologiju mase te je umjesto toga hvalio klasične ideale
Goethea i Mozarta (čitatelji Stepskog Vuka će također primijetiti da
Mozart u jednom dijelu novele čak ismijava Brahmsa, koji je postao
simbol romantičarskog glazbenog jezika; jezika koji je mnogo više
emocionalno nabijeniji i kojeg je jako teško kontrolirati, za razliku od
rafinirane stilistike klasicizma koju je predstavljao Mozart). Iako je
Hesse odbacio romantizam kao umjetnički izraz, njegov individualizam je
bio onaj romantičarski: izolacija, kriza, usamljenost i ekstremizam
pojedinca (Harry); on nije bio sam po sebi cilj, nego način da pojedinac
protumači moderne vrijednosti i nađe neke nove. Romantičarski
"individualizam" je prema tome bio način traganja za višom istinom od
one koju je masa zagovarala. Ljudi koji su upoznati sa Goetheovim djelom
Jadi mladog Werthera će točno znati što ovdje želim reći.
Ono
s čime se Hesse suočio u svom djelu jest činjenica da mi pojedinci koji
odbacimo modernizam nikad ne smijemo gledati na našu izolaciju kao na
cilj sam po sebi - ne samo zato jer je osuđen na propast (koliko nam
neo-Nazi klubova treba da shvatimo ovo) nego zato i što će
dekonstruirati psihologiju pojedinca. Mi nismo samo disidenti. Mnogi
ljudi koji su prozrijeli laži demokracije, multikulturalizma i
industrijskog globalizma vole prijateljstva i različite vrste društvenih
aktivnosti, ali se sve više i više introvertiraju i zapadaju u
pasivnost. Društvo i njegove mane tjeraju ljude i otuđuju ih, ali ako
izgubimo inteligentne disidente, tko je preostao da vlada? Mi nismo samo
oni koji preziru moderno društvo, nego smo na prvom mjestu ljudska bića te
kao takvi, većina nas misli i djeluje. Dok se primamljivim može činiti
skrivanje od mahnitosti oko našeg doma, povijest i zdrav razum kažu da
je ovo loš potez; sranje će naposlijetku doći i do vašeg susjedstva, a
onda će možda biti prekasno da ga se zaustavi. Hesse nije želio da Harry
napusti svoje ideale , nego da prihvati "buržujsku" stranu osnovnog
psihološkog mentaliteta te da ga prisili da iskoristi svoje potencijale;
ironično je da je Harry baš to defanzivno bio poricao.
Ali
za modernistički rock band Steppenwolf, individualizam je bio moderni
fenomen; cilj pojedinca je bio da postane "poseban" tako da prihvati
konformizam koji je odbacivao društvene norme. Paradoks postaje
očigledan: istina nije više izvan, nego unutar onoga što je društveno
prihvatljivo, pa stoga "ideal" postaje simbol najnižeg oblika ponašanja.
Vozeći motocikl pri velikoj brzini, slika pojedinca bi nadišla one
ljude koji su se još uvijek pridržavali ograničenja brzine. Ali kad
usporedimo ovaj oblik "individualizma" s onim Hesseovim, ubrzo ćemo doći
do istog zaključka: vozeći velikom brzinom na autocesti modernog
društva ne znači da smo ga odbacili, nego da smo ga potvrdili, iako na
više "cool" način.
Kroz
ovaj sukob između romantizma i modernističkog individualizma nam se
pružio praktičan uvid kako da preživimo moderno društvo. Moramo biti
radikalni, moramo biti vjerni našim idealima i ne smijemo se pokolebati,
ali se ne smijemo vidjeti kao izolacioniste. Možda ste vi dovoljno
pametni da vidite što se zapravo događa u vašoj zemlji, ali ako ostanete
kod kuće i ako se skrivate iza vašeg Mozarta, Hitlera, Burzuma ili
Evole - koji god tradicionalni ideal preferirali - polako ćete postati
dio problema.
Usuđujem
se reći da su većina nas disidenata - ako ne i svi - prošli kroz ovaj
izolacijski period, vrijeme kad odbacite sve oko sebe, proučavate veliku
Indo-Europsku literaturu, uronite se u Beethovena ili Emperora,
skupljate Nazi letke ili lutate noću po šumi. Ovo je veoma važan dio
vašeg života, jer tijekom ovog perioda ponovno izgrađujete vrijednosti,
tražite unutarnju istinu i mir u sebi, smjer, osobni prostor, moć i
duhovnost da nastavite dalje-ali ne da ostanete odvojeni od vaše
zajednice, nego da joj doprinosite, da je ojačate, da se borite za nju.
Ako odbacite modernizam, također odbacujete moderni individualizamn, što
znači da vrednujuete kolektivnu kulturu i ljude iznad vašeg trenutnog
postojanja.
Ovdje
bi Hesseov Stepski Vuk prepao sve trendy individualiste modernog doba:
prava individualna pobuna ide iznad moralnosti i društvene prihvaćenosti
i promatra individualizam kao na proces sticanja dubljeg razumijevanja
ovih vrijednosti. Nihilist stoga mora težiti za životom koji ima i
osobni i društveni mir. Ne možemo si priuštiti da još inteligentnih
ljudi napusti društvo, jer će onda to ostaviti našu kulturu u rukama
morona koji su jedva sposobni glasati za stranku koju su vidjeli na
TV-u. Moramo težiti da nadiđemo moderni dualizam bez da ugrozimo naše
ideale. Moramo prihvatiti našu osnovnu ljudsku prirodu i ne ograničiti
se na ono što smatramo "sigurnošću". "Sigurnost" je laž.
Naša
jedina prilika da reformiramo društvo se sastoji u tome da budemo
nerazdvojivi dio njega i da ga promijenimo iznutra. Ne možete
promijeniti strukturu neispravnog motocikla tako da uklonite kvalitetne
dijelove i sakrijete ih u ormar, nego da uklonite loše dijelove i
uklopite one dobre. Disidenti moraju težiti tome da se ujedine oko ovih
zajedničkih vrijednosti te da ih i provode, kao znak otpora modernoj
bolesti koja polako ubija Europu iznutra. Morate, kao što je Nietzsche
govorio, znati odnositi se s masom u svilenim rukavicama. Oni koji
ostanu u malim ekstremističkim skupinama, poput neo-Nazi pokreta,
sindikata ili ljudi koji grade kolibe u divljini kako bi pobjegli
industrijalizaciji nisu dio rješenja. Oni, kao svi moderni ljudi danas,
stavljaju svoju materijalnu ugodnost i sliku o samome sebi ispred
ideala. Uništite svoj ego, uništite svoju predodžbu o samome sebi,
uništite moderni individualizam. Ostanite vjerni sebi i svojim idealima,
bez obzira na sve.
"Pojedinac koji je sposoban da shvati Budu, koji osjeća što ljudski život može ponuditi u smislu raja i pakla, ne bi trebao živjeti u svijetu gdje vladaju zdrav razum, demokracija i buržoazijska vlada" ~ H. Hesse
No comments:
Post a Comment