Bilješka o piscu:
Rođen
je u Vodicama. Gimnaziju je polazio u Šibeniku, a u Zagrebu je studirao
jugoslavenske jezike i književnosti. Diplomiravši 1960. postaje
profesor na šibenskoj gimnaziji. Od 1983. umjetnički je voditelj Centra
za kulturu i Festivala djeteta u Šibeniku.
Prvi dramski tekst Četiri podzemne rijeke objavljen mu je 1970. u splitskom časopisu Vidik. Iduće
godine na daskama zagrebačkog Teatra ITD, nakon petogodišnjeg uzaludnog
nastojanja da mu neko od kazališta izvede tekst, prikazana je groteskna
tragedija Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja u režiji
Božidara Violića. Nakon premijere izvedena je u gotovo svim kazalištima u
zemlji, a prevedena je i izvođena u Poljskoj, Austriji, Njemačkoj,
SSSR-u, Bugarskoj i Švedskoj.
»Glasovito
Shakespeareovo djelo, koje neuki seljaci u zaostalom djelu Dalmatinske
zagore uvježbavaju po frontovskom zadatku, uzeo je kao tematski
predložak i mjeru zbivanja, dok je samo uvježbavanje dramaturški
zamislio i postavio kao kazalište u kazalištu. Tečajem radnje, međutim,
od odluke seoskih rukovodilaca da se Shakespeareova tragedija mora
prilagoditi shvaćanjima sela i aktualnim, poslijeratnim
društveno-političkim prilikama, Brešan ostvaruje i grotesknu parafrazu Hamleta,
koja je određena, kao i njegovo djelo u cjelini, jezičnim
idiomom Dalmatinske zagore, parodijskom identifikacijom kraljevskog
makrosvijeta Shakespearea i seljačkog mikrosvijeta Donje Mrduše, te
ironičko-satiričkom osudom dogmatske vlasti i primitivizma«. (B.
Hećimović)
Osim Predstave Hamleta u selu Mrduša Donja, Brešan je objavio sljedeće drame: Nečastivi na Filozofskom fakultetu(1975. ), Smrt predsjednika kućnog savjeta (1978. ),Svečana večera u pogrebnom poduzeću (1979. ), Viđenje Isusa Krista u kasarni VP2507 (napisama 1973. , objavljena 1988. ), Arheološka iskapanja kod sela Dilj (1981. ), Anera(1983. ), Hidrocentrala u Suhom dolu (1985. ).
S redateljem Krstom Papićem napisao je scenarije za filmove Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja (1972. ),Izbavitelj (1976. ) i Tajna Nikole Tesle (1985. ) a 1990. tiskan je prvi Brešanov roman Ptice nebeske.
O djelu:
Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja dramski
je prvijenac Ive brešana. Po sudu mnogih kritičara Brešanova drama ide u
red najboljih dramskih tekstova u suvremenoj hrvatskoj književnosti.
Brešan ju je napisao 1965. godine, a na scenu je, nakon mnogih odbijanja
postavljen 1971. godine u zagrebačkom Teatru ITD, u režiji Božidara
Violića. Ta »groteskna tragedija«, kako je određuje sam autor,
travestija je znamenite Shakespeareove tragedije Hamlet. Služeći
se poznatim dramskim predloškom, Brešan je stvorio originalno djelo koje
svjedoči o primitivizmu, gluposti i pokvarenosti jednog sustava i
vremena. Djelo je komponirano u dva dijela i pet slika, a radnja, koja
se zbiva pedesetih godina ovog stoljeća, smještena je u Dalmatinsku
zagoru, u izmišljeno selo Mrdušu Donju.
Fabula:
U
zapuštenoj prostoriji Narodnog fronta u Donjoj Mrduši okupljeni
seljaci nestrplivo iščekuju početak sastanka Mjesnog aktiva sela koji
je sazvao drug Mile Puljiz, zvani Puljo, predsjednik Mjesnog aktiva
Narodnog fronta. Seljaci ostaju zabezeknuti kada ih drug Puljo
obavijesti da je na dnevnom redu kulturno-prosvjetna aktivnost u selu,
odnosno kada ih drug Mačak, predsjednik Upravnog odbora Zadruge, stane
uvjeravati kako bi trebali i oni jednom prirediti neku predstavu, i to
ne bilo kakvu već »predstavu u kojoj će izaći na vidilo, stavimo kazti,
naša socijalistička stvarnost, ono šta je, metnimo li, pozitivno i ono
što je negativno. Pa kad naš radni čovik vidi taku predstavu on može
doći onom svom predpostavljenom drugu i reći mu: Tako i tako, druže, ovo
ti valja, a ovo ti jope ne valja. « Seljaci žučno prosvjeduju, jer
smatraju da njima nisu potrebne nikakve predstave i da za takve gluposti
nemaju vremena. Prepirku će prekinuti svojim autoritetom vrhovni seoski
moćnik Mate Bukarica, zvani Bukara, upravitelj Zadruge i sekretar
Mjesnog aktiva Partije. Njegova riječ je svetinja: predstava se mora
spremiti a izbor, na prijedlog druga Šimurine, pada na Shakespeareova Hamleta. Šimurina
je prije dvije godine , boraveći u zagrebu gdje je poslan da proda
vino, gledao u teatru Amleta i ta ga se predstava vrlo dojmila.
Slikovito, ali vrlo pojednostavljeno Šimurina će nazočnima prepričati
sadržaj. »N ajprije je bija jedan kralj. Dobar kralj, napredan,
socijalistički orijentiran. Dušu bi da za radni narod i sirotinju. I taj
je kralj, drugovi, ima brata koji je bija niko i ništa, neprijatelj
naroda, ljuta reakcija. Pa kad je un jedanput spava u polju, dođe ovi
njegov brat i ne budi lin, ulije mu ništo u uvo, razridi mu moždane i na
mistu ga usmrti. . . « U trenutku dok Šimurina priča kako je Hamlet
došao do kralja da se s njim obračuna, na vratima se pojavljuje seoski
momak Joco Škokić. Pun bijesa optužuje Bukaru da je naredio da se njegov
otac, iako nevin, uhiti zbog krađe deset milijuna iz zadružne blagajne.
Pri odlasku se zaklinje da će pronaći pravog krivca i da će se s njim
obračunati. Mile Puljiz prekida sastanak naloživši učitelju Škunci da se
pobrine oko predstave i izabere glumce. Druga slika prvog dijela
započinje susretom Joce i njegove zaručnice Anđe, Puljine kćeri. Anđa ga
moli da njoj za ljubav prihvati ulogu Hamleta koju mu je učitelj
namijenio, jer će se tako, budući da će ona glumiti Ofeliju, moći ćešće
viđati. Joco, uzbuđen zbog očeva uhićenja, nevoljko pristaje. Glavne
uloge su podijeljene: Bukara je kralj Klaudije, seoska krčmarica Majkača
kraljica Gertruda, Puljo Polonije, Mačak dobiva ulogu Laerta a
komentator i tumač predstave na vlastitu inicijativu postaje Šimurina.
No, već na prvoj probi javljaju se problemi. Shakespeareov tekst
pokazuje se preteškim za nadobudne glumce. Bukara nikako da pravilno
čita tekst, ali je još veći problem što »taj Amlet širi niku
reakcionarnu propagandu«, pa bi, po Bukarinom mišljenju, trebalo
tragediju izmijeniti jer »Amlet triba da bude predstavnik radnika i
seljaka«. Pod prijetnjom da će izgubiti posao i biti protjeran iz sela,
učitelj pristaje da popravi tekst. Radnja u trećoj slici odigrava se
nekoliko dana kasnije. Uoči probe razgovaraju Bukara i Puljo. Bukara,
uznemiren i zabrinut zbog Jocina ponašanja, odnosno prestrašen neće li
se otkriti da je zadružni novac on uzeo, predlaže Pulji da uz pomoć Anđe
otkriju što Joco smjera. Puljo pristane, a pod očevim prijetnjama i
Anđa. Počinje proba, učitelj je napravio svoj dio posla – preradio je
Shakespeareov tekst prilagodivši ga socijalističkom čovjeku. Poslije
probe Bukara i Puljo provode svoj plan. Skrivaju se u zamračenoj
prostoriji, ubrzo se pojavljuju Joco i Anđa. Joco joj čita očevo pismo u
kojem on govori da je zadružni novau uzeo Bukara, a da je Mačak, po
njegovom naređenju, spalio knjigu rashoda pa je kontrola, našavši samo
knjigu prihoda, okrivila njega. Kada ga Anđa, koja ga je cijelo vrijeme
uzalud pokušala spriječiti da govori, zamoli da zaboravi na svog oca i
da se okrene njoj, jer njihovo vjenčanje dolazi u pitanje, Joco je grubo
odgurne i odlazi.
Četvrtom
slikom počinje drugi dio drame. Učitelj Škunca i Joco razgledavaju
kostime što su stigli iz Gradskog kazališta. Već ionako rastrojen i
demoraliziran, Joco ostaje zaprepašten kad mu učitelj otkrije da ga je
njegova Omelija špijunirala. U tom trenutku ulaze mrduški glumci
predvođeni Bukarom i proba počinje. Već otprije dobrano zagrijani
alkoholom, Bukara, Mačak i Puljo u potpunosti se identificiraju sa
svojim ulogama izrabljivača naroda. Proba se pretvara u opijanje,
žderanje i kartanje.
Za
cijelo to vrijeme Joco sjedi zamišljen u kutu. Kada i njega pokušaju
uvući u pomahnitalo kolo, njegova srdžba i očaj dostižu vrhunac:
optužuje Anđu da ga je špijunirala, a Bukaru polijeva ponuđenom čašom
vina. Istodobno očajnički prekapa po džepovima tražeći očevo pismo ne bi
li okupljenima dokazao da je optužujući Bukaru bio u pravu. Otkrivši da
mu je Bukara ukrao jedini dokaz i da je cijela zavjera smišljena da bi
se lopovi održali, Joco nasrće na Mačka. Prisutni ga seljaci pokušavaju
smiriti, a Joco odlazi prijeteći da će se za istinu boriti do kraja. U
petoj slici održava se proba posljednjeg prizora. Joco-Amlet potpuno je
nezainteresiran sve dok ne dolazi do njegova dvoboja s Mačkom-Laertom.
Dok se njih dvojica hrvaju, seljaci navijaju pjevajući. Njihovo
skandiranje i pjesmu prekida Mačkovo zapomaganje. Izbezumljeni Joco
pritisnuo je Mačku nož pod grlo, a preplašeni Mačak priznaje da je po
Bukarinu naređenju spalio knjigu. Nevinost Jocina oca je dokazana,
međutim, u tom trenutku pojavljuje se seljak sa viješću da se stari
Škokić u zatvoru objesio. Joco, izvan sebe, nasrće na Bukaru, ali ga u
tome sprječavaju seljaci. Njegovi pokušaji da nađe nekoga tko će stati
na njegovu stranu i podržati ga ostaju uzaludni. Odbija ga i Anđa,
slomljeni Joco odlazi, a seljaci nastavljaju s pjesmom.
No comments:
Post a Comment